Alla inlägg den 3 mars 2013

Av Rose-Marie - 3 mars 2013 23:23

Just nu ligger jag klarvaken och hur jag än försöker så kan jag inte somna.
Det är då man börjar fundera eller egentligen kan jag inte sova för att jag funderade. När jag la mig var jag lite halvt irriterad. Kanske inte utav någon speciell anledning utan bara rent allmänt. Hur mycket jag än försöker att borsta bort saker som stör mig så går det inte ibland, människor som bara tar energi och bara gör en sömnlös utan en viktig orsak. Magkänslan säger skit i det, glöm det. Det är inget att lägga energi på. Medans hjärnan trotsar och vill konfrontera personen ifråga.

Jag började tänka på en sak som min kloka son frågade för ett tag sedan. Det var när vi hade varit på barn- och ungdomshabiliteringen nu sist och skulle på Mc Donalds som vanligt efteråt. På vägen dit lyckades vi bli ovänner för något som jag inte minns. Så viktigt var det att bråka om att jag inte ens minns. Men jag minns händelsen och kommer nog aldrig glömma den. André blev arg och ville inte ha mat, jag var hungrig och beställde till mig så André fick snällt sitta och titta på när jag åt. Jag vägrar att fjäska för någon som är sur så han fick stå sitt kast. Säger man nej är det nej helt enkelt. Jag var dock förvånad över att han satt tyst och tittade på utan att ändra sig. Jag åt klart och sedan satte vi oss i bilen för att åka hem. Fortfarande utan att säga ett ljud till varandra.

Efter en stund bröt André tystnaden och frågade:
- mamma, ska man lyssna på magen eller hjärnan?
Där satte han mig på pottkanten, vad svarar man på det?
I Andrés fall var det som så att eftersom han var sur sa han nej till maten men magen ville egentligen ha. Förmodligen ångrade han sitt val på Mc Donalds.
Jag försökte förklara för honom att ibland säger hjärnan saker som man egentligen inte vill. Som nu när han var arg sa hjärnan en sak men magen sa något annat. I magen kan vi oftast känna om det hjärnan säger är rätt eller fel. Tyvärr kan det då redan vara försent eftersom magkänslan oftast kommer efteråt och man ångrar det man sagt eller gjort.
- Ja det är därför jag är hungrig nu sa André
Ja ibland måste man lära sig av sina misstag, du kommer ju inte göra samma sak igen för nu vet du.
Men det bästa är att invänta magens känsla innan man gör något. Att tänka efter före. Det är inte alltid så lätt och speciellt inte när man är arg.

Nu tyckte jag att vi haft en riktigt bra diskussion om det hela och vi hade glömt varför vi egentligen var arga från början. Jag var rätt nöjd med svaret till André och han verkade förstå. Men så kom nästa fråga:
- mamma när ska man lyssna på hjärtat då?

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards