Alla inlägg under februari 2014

Av Rose-Marie - 25 februari 2014 19:20

Jag blir så besviken när jag gång på gång läser om andra som försöker få barn och liksom jag har hypotyreos (för låg ämnesomsättning) varför fungerar det så dåligt i vården, varför kan läkarna inte inse att det kan behövas en höjning av levaxindosen? Det står ju överallt när man googlar på det. På Sahlgrenska där jag gjorde provrörsbefruktning visste de detta och bad mig prata med min läkare om doshöjning. Varför ville ingen läkare hjälpa mig?
För mig krävdes det ett byte av vårdcentral där jag träffade en läkare som själv hade en fru med samma problem. Han visste precis vad det handlade om så inför provrörsförsök nummer tre höjdes dosen från 100 mikrogram till 150.
Kanske var det en slump att det lyckades denna gång men jag kan ändå inte låta bli att undra om mina två missfall hade kunnat undvikas. Just nu gör det mig inget men när jag läser om alla andra som liksom jag kämpat och inte fått hjälp så gör det mig förbannand!!!
Det ultimata är att ligga på ett värde mellan 0,5-1,0 om man redan äter levaxin och försöker bli gravid. De flesta läkare på vårdcentralen hävdar dock att ett värde under 2,5 är bra och höjer därför inte dosen.
Detta värde gäller om man ska ligga på normalvärde och inte redan behandlas med levaxin och inte försöker bli gravid. Annars är det andra värden som gäller vilket läkarna borde veta.
Jag har nu under tredje försöket legat på ca 0,76 i TSH värde och jag tänker ta reda på vad jag låg vid de andra två försöken av ren nyfikenhet, med tanke på att jag höjdes 50% på den nya vårdcentralen.

Just nu sitter jag här och tittar på en tom vagga, där ligger det nog en liten pojk vilken dag som helst. Han skulle ha kommit för 6 dagar sedan men verkar inte ha bråttom. Jag känner mig otålig men samtidigt känner jag att har jag väntat 3 år så kan jag vänta några dagar till.
Jag vet som sagt inte om min levaxindoshöjning är orsaken till att jag till sist lyckades och att jag nu sitter här och väntar på det lilla underverket. Jag vet heller inte om mina två missfall beror på att de ointresserade läkarna på min tidigare vårdcentral inte ville hjälpa mig men jag vet att jag inte ångrar en sekund att jag tillslut letade mig någon annanstans.


Här nedan är en länk med lite mer info ang hypotyreos och graviditet

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2071

Av Rose-Marie - 11 februari 2014 19:02

Jag har inte haft speciellt bråttom under denna graviditeten, jag har mått ganska bra och jobbat hela tiden fram tills jag fick havandeskapspenning i Januari. Även om jag varit rädd största delen, rädd att något ska gå fel så har jag ändå klarat mig igenom tiden väldigt bra. Den senaste tiden har jag haft ganska mycket energi och grejat mycket hemma, nu är den energin som bortblåst.
Jag är trött, sover dåligt på natten och känner som förmodligen alla höggravida gör att nu skulle det vara skönt om detta vore över. Jag tror jag är redo nu, redo för det där som jag är så rädd för.... förlossningen....

Jag är redo att möta den lille krabat som finns där i magen och som vi väntat på i 3 år nu. Detta lilla liv som vi gått igenom så mycket för. En lång, hård och tuff men ändå intressant resa måste jag säga. Det är otroligt vad de kan göra, plocka ut ägg, befrukta, sedan sätta tillbaka och som tillsist blir vårt efterlängtade barn.
Ja jag vet det är 8 dagar kvar till beräknad förlossning men jag är som sagt redo.
Vi har väl ändå väntat tillräckligt länge så nu kära vän kan du få komma ut till oss.

Av Rose-Marie - 4 februari 2014 22:51

Just nu känner jag ett lugn, inre ro och frid.
Jag går mest runt och njuter fast jag får ändå mycket gjort. Förbereder inför lillens ankomst som är beräknad den 19 februari, om två veckor med andra ord.
Men jag har ingen brådska alls, han kommer när han kommer. Visst vill jag ha det gjort och visst vill jag ha honom här nu men samtdigt skräms jag av tankarna på förlossningen. Det går bra, det vet jag men man är ändå lite nervös.

Jag försöker slå bort tankarna med att göra annat och för en gång skull så tar jag mig tid att träffa mina vänner, det är sällan jag hinner med det när jag jobbar. Samtidigt som jag hinner med fika och annat så hinner jag med hemmet, det är ju helt otroligt. Jag har ett rent hem och tom tvättkorg och dessutom har jag hunnit röja bort massa onödigt skräp i skåp och vrår.
Det ger mig ännu mer lugn och harmoni.
Ja jag använder tiden till att njuta helt enkelt........

Vår lille cowboy får ju ha väst och hatt vid sängen så klart

Idag köpte jag lite väggdekorationer och pyntade väggarna lite

Barngardiner får han ju ha i rummet lilleman

Har dekorerat vaggan som ska stå bredvid min säng.

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards