Alla inlägg under juli 2012

Av Rose-Marie - 23 juli 2012 23:35

Bloggplatsen har äntligen fått klart Appen för iPhone så jag gör ett testinlägg för att se hur den fungerar.
Här i Hällesjö i Jämtland som jag befinner mig just nu är jag glad att jag ens kan ringa på iPhonen så om detta med för bloggplatsen funkar är det en bonus.


Senast idag sa jag att semester här är verkligen semester, jag har inga måsten och känner mig heller inte uttråkad över att inte ha massa saker att göra eller planera.
Visst är det roligt med semestrar på div nöjesfält och annat men jag känner ändå att det är skönt att slippa all semesterplanering och hysteri över att man måste hitta på saker bara för att.
Andre verkar vara nöjd som det är, vilket barn har en egen westernstad att leka i när man vill?
Ja vi har westernstaden Old Trail Town precis där vi bor och han älskar att bara ströva omkring där, kasta lasso, hästskor, ta hand om djuren och ja t.o.m göra sysslor som att kratta och snickra lite.
Vi har ingen TV eller ja ingen mottagning så det blir film på kvällarna och vi är nöjda med det.
Andre som annars är beroende av TV:n och verkligen blir irriterad om han missar vissa program han brukar se.
Han har inte ens tjatat om TV under den veckan vi varit här.
Den mesta tiden har vi tillbringat utomhus och nära naturen och så kommer det förbli de 2 resterande veckorna.
På lördag ska vi ha westerndag och då blir det även westernshow och André är förväntansfull inför denna dag.
Många av er tycker nog våran semester låter hemskt tråkig men vi är ju alla olika och jag njuter verkligen av lugnet. Det är så semestern ska vara, en tid för återhämtning, en tid att fly undan det gamla vanliga.
Hur man spenderar den är upp till var och en, vi finner vårat lugn på olika sätt. Huvudsaken är ändå att vi finner lugnet på något sätt.



Av Rose-Marie - 19 juli 2012 13:43

Är på semester uppe i Jämtland på en liten ort som alla mobil och internetoperatörer tydligen har glömt.Detta kommer innebära att min blogg kommer ha ett uppehåll på sådär 3 veckor om inte ett under sker så jag kan kasta in något inlägg då och då.Ha det bäst allihop!

Av Rose-Marie - 11 juli 2012 22:05

Nu är det bara 2 dagar kvar att jobba sedan väntar 4 veckors semester och jag har nog aldrig längtat så mycket efter semestern som i år.

Fast samtidigt har jag hoppats att tiden ska stå stilla ett litet tag för jag ville inte gå på semester ovetande om hur det skulle bli med Andrés barnomsorg efter sommaren. Han är ju 13 år nu och behöver därför förlängd fritids och detta fick jag veta i Mars-April och jag var då tvungen att söka detta via LSS.

Det har varit ett stressmoment att inte veta och att hela tiden behöva fråga om någon hört något och vad som händer, om det händer något. 

Men jag har haft oerhört bra stöd från lärarna i skolan, fritidspersonal och specialpedagogen, de har varit fantastiska till att hjälpa mig att trycka på så det ska gå lite fortare.

Jag fick iallafal tillslut ett brev att han ingår i LSS och skulle få hjälp därifrån men hur hjälpen skulle se ut var det någon annan som skulle bestämma.

André själv har hela tiden sagt att han vill gå kvar på fritids för där har han kompisar och trivs jätte bra, något annat allternativ finns inte för honom och han har hela tiden frågat hur det kommer bli och när vi får svar.

Men samtidigt har han kunnat hantera detta fantastiskt bra när jag svarat att jag vill veta lika mycket som honom men att jag inte har några svar att ge. Det är varken jag, fröknarna, fritidspersonalen eller specialpedagogen som bestämmer detta hur mycket vi än vill.


För några veckor sedan ringde iallafall den personen på LSS som fattar beslut och hon var helt enig med oss andra att fritids verkade det som skulle passa André bäst och hon skulle göra allt hon kunde för att göra det så bra som möjligt för André. Problemet var att hon måste gå via rektorn för att kunna köpa en plats på fritids och i våras så slutade den rektorn som jag kände till bäst så nu är det en tillfällig rektor anställd i väntan på att den nya ska börja.

Ja det är en röra alltihop och självklart sker detta just när vi behöver så lite strul som möjligt.

Jag skulle alltså få vänta några veckor till med svar om hur hösten kommer se ut.


Samtidigt som jag har full förståelse för att situationen är som den är och jag vet att alla kämpar för Andrés bästa så tänker jag: "varför ska det bli såhär, varför ska dessa barn och vi föräldrar alltid behöva leva i ovisshet, varför?"

Jag försökte vara ute i god tid redan då André fyllde 12 år men fick då höra att det sköter sig automatiskt när man går i särskolan och ja det var ju olyckligt att denna situationen aldrig uppstått i våran kommun så ingen visste egentligen vad reglerna sa riktigt. Därav fick den dåvarande rektorn veta detta lite väl sent och mitt i att hon skulle sluta sin tjänst. Det är oturligt att det blev så och jag hoppas att till nästa barn som behöver denna hjälpen kommer det gå lättare. Jag hoppas att man lärt sig något av detta tills nästa gång.

Jag är absolut inte bitter eller klandrar någon för detta utan var och en har jobbat på så snabbt de kunnat, det är iallafall det jag vill tro, jag hoppas att det är så för det är ändå barn det handlar om och vi har samma mål:

Barnens bästa!


I förra veckan fick jag iallafall veta att LSS får köpa en plats på fritids till André och att när vi kommer tillbaka från semestern så flyter allt på som tidigare, André kommer inte märka så stor skillnad.

Vi kan gå på semester och njuta av den utan att behöva känna någon oro för hur hösten kommer se ut, André är jätte nöjd och jag känner att en sten fallit från mitt bröst. Vi behöver inte undra mer, ytterligare en gång skiner solen och gör min regnbåge lite lite starkare.


 

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards