Alla inlägg under mars 2017

Av Rose-Marie - 5 mars 2017 20:47

Den 12 Mars är det exakt 1 år sedan som jag genomförde en utmaning till mig själv, mina tankar om att när jag kämpat mig ner drygt 30 kilo och klarar min gamla viktklass som då var -62 kg. Då skulle jag ställa mig på tävlingsmattan igen.
Den tävlingen blev i Karlstad.
Den 12 Mars 2016 blev starten på min comeback och det blev också starten till något nytt, Veterantävlingar.
Även om tävlingen i Karlstad inte var en veterantävling så var det steget till den vägen.

Därför passade det ju utmärkt att det nu 1 år senare hölls Judogala i Stockholm och den deltog jag på tillsammans med min klubbkamrat Eleonor Borg-Hansen, hon som för 20-25 år sedan var en av mina judoelever. Dagarna före helgen fick jag också viskat i mitt öra att hon skulle få ta emot ett pris på galan men att detta var en hemlighet för henne. Gissa om jag var rädd att försäga mig. Men jag lyckades hålla det hemligt och det var så kul att få vara på plats och se hur överraskad hon blev av att få pris för årets Judogärning ett välförtjänt pris för allt hon gör för att ständigt hålla oss uppdaterade om vad som sker i Judovärlden.

Vid mitt bord satt förutom Ellie också Anders och Helen Karlsson, ett härligt par som jag lärt känna just via veteranverksamheten. Anders är projektledare för veteranerna och han är en peppande och drivande person för oss.
Jag fick också äran att dela bord med landslagstjejen Anna Bernholm och hennes syster Elsa Bernholm. Anna som jag följer på håll via sociala medier är en person som jag ser upp till med stor beundran.
Vid vårt bord satt också Kjell Nilsson från Stenungsunds JK och Erika Johansson från Västerviks JK. Det blev en trevlig kväll med god mat och många trevliga samtal.

Efter middag och prisutdelningar så fortsatte kvällen med mingel bland alla dessa härliga människor som på ett eller annat sätt brinner för Judon.
Det blev mycket minnen och även om det mesta som har med Judon att göra är roliga saker så blev det också någon tår i ögonvrån då jag påmindes om den jobbiga tiden när jag hoppade av Judogymnasiet.
Jag fick nämligen glädjen att träffa Björn Nyberg som var tränare på den tiden.
Han som fick lyssna på mina tankar om hemlängtan, han som då fick trösta och det var också till honom jag fick tala om att jag gav upp och ville hem. Jag har inte träffat honom sedan dess eftersom jag tiden därefter inte tävlade lika mycket.
Men nu satt han där och det verkade som även han blev glad av att se mig, vi pratade lite minnen, vi pratade nutid och lite framtid. Jag blev glad av att han faktiskt hade noterat att jag var tillbaka på mattan igen.

Och nostalgi kan man ju verkligen säga när jag pratade med Michel Grant från Lund, för mig är han ju Mr Lugi Camp, lägret som var en självklarhet i min ungdom. Dit åkte vi flera gånger med klubben och vi var oftast ett stort gäng. Det har gett mig massor av minnen. Men även om Michel är mycket förknippad med förr så är han även nutid för honom ser jag fortfarande som coach ute på tävlingarna.

Men kvällen blev som sagt inte bara massa minnen från förr utan jag fick även äran att träffa OS-truppen, våran nutid och framtid. Dessa fantastiska kämpar som man inte kan göra annat än se upp till.
Självklart var jag tvungen att be OS-tjejen Mia Hermansson om ett foto med henne.
Hon och Anna Bernholm är ju verkligen just där som jag drömde om att komma när jag började Judogymnasiet och när jag fick min chans då jag kom med i Junorlandslaget.
De har gjort och gör just den resan som jag valde att hoppa av. Det krävs massor av kämparglöd och vilja att gå den vägen.
Jag hade helt enkelt inte vad som krävdes.

Men trots att jag gick en annan väg och trots att det då kändes som ett stort misslyckande så har jag fått så mycket annat på min väg och nu har jag efter en väldigt lång omväg kommit tillbaka in på den gamla vägen igen. Jag kan och vill heller inte gå tillbaka för att göra något ogjort, den tiden är förbi. Men jag kan välja att gå denna vägen i min nivå, i mitt lunk och bara njuta av naturen som finns här. Bara för att det inte blev som elit så säger det ju inte att jag måste släppa det helt. Jag kan vandra på vägen så långt jag vill och se vart den leder. Dåtiden är förbi och framtiden oviss men nutiden är här och nu, det är här och nu som jag ska vara.

Tack alla som gjorde Judogalan 2017 till en fantastisk kväll av dåtid, nutid och framtid.

Judogalan 2017

Helen och Anders Karlsson

Eleonor Borg-Hansen, Anna Benholm och Elsa Bernholm

Årets Judogärning, Eleonor Borg-Hansen

-Jag och OS-Tjejen Mia Hermansson
-Jag och Michel Grant
-Jag och Björn Nyberg

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards