Alla inlägg under mars 2018

Av Rose-Marie - 30 mars 2018 15:59

Jag är inte förtjust i snö och kyla men när man kan göra sig en solsäng i snön och bara ligga i solen och njuta av värmen som den ger, ja då är vintern helt fantastisk.
Jag befinner mig just nu på vårt fritdsställe i Hällesjö uppe i Jämtland, långt ifrån vardagen och alla måsten.
Här firar vi påsken så som alltid.
Jag skriver detta utomhus, liggande i snön.
Snö finns det i mängder och sol likaså, det är varmt och likt en sommardag ligger jag ute på vår gård, lyssnar på fåglarna, tar mig ett glas vin och Tristan leker, han åker pulka, skrattar och sjunger.
Ingen fryser, inget gnäll vi bara är.... här och nu.....

Av Rose-Marie - 11 mars 2018 17:20

Jag är precis hemkommen från en Judotävling där min roll plötsligt inte var som tävlande utan som coach.
Det är en ny erfarenhet för mig och det är en viss skillnad att stå bredvid och peppa, hålla koll och se till att den som tävlar får allt mitt fokus.
Det är inte mig det handlar om nu utan om mina judoelever.

För mig är det viktigt att de känner att jag finns där för dem även utanför vår dojo, utanför de där fasta dagarna i veckan då jag håller i träningen. För mig är det viktigt att de får visa mig vad de lärt sig och även vad jag mer kan lära dem.
Som tränare vill jag också att de ska veta att jag finns för dem även när det inte är Judorelaterat, de ska kunna känna att jag bryr mig om dem i alla lägen, känna att jag är en person som de kan lita på och ty sig till om det behövs.

Jag vill vara den tränare och coach som min tränare Tommy Widekärr alltid varit för mig.
Nu gör vi även detta tillsammans och även nu lär jag mig saker av honom fast i en helt annan roll för min del, samma miljö Som vi är vana vid men med helt andra tips och råd än vad jag fått tidigare.



Av Rose-Marie - 10 mars 2018 23:02

Detta är kanske ett av mina viktigaste inlägg i alla fall så känns det som att det är ett behövligt inlägg.

Det undgår kanske inte så många, i alla fall inte dem som har Facebook, att Melodifestivalens final precis är avslutad och att en vinnare är korad.
Vinnaren enligt Europajuryns OCH folkets röster är utan tvekan Benjamin Ingrosso, säga vad man vill om låten och huruvida man gillar den eller inte. Där har vi rätt att tycka olika.

MEN det verkar som att folk kommenterar artisten som framför bidraget mer än låten som faktiskt är det tävlande bidraget. Här sparar vissa minsann inte på sina innersta tankar, man bara spottar ur sig de mest vidriga man kan komma på att skriva.
Allt för att såra och få medhåll av likasinnade.
Människor som är gamla nog att vara föräldrar och till och med mor- och farföräldrar till en ungdom i Benjamins ålder. "äcklig liten snorunge" "jäkla tönt" "lat och bortskämd" "en skam för sverige" ja elakheterna har inga gränser.
Jag kan inte låta bli att kika in på vissas fb-sidor och fasar över att de jobbar på socialtjänst, är familjehem, jobbar på skola osv...
Vad lär dessa människor barnen de jobbar med?!

I Judon försöker jag lära barnen Judons fina värdegrund med en förhoppning om att de tar med sig den även utanför dojon.
Jag vill och försöker att vara en god förebild och föregå med ett gott exempel. Jag hoppas att orden vi pratar om inte bara förblir ord skrivna på ett papper utan att de har en betydelse för dem, att de tar med sig värdegrunden in i vuxenlivet och delar den med sina barn i framtiden.
Jag hoppas också att jag aldrig någonsin får se några liknande elakheter skrivna av dem utan att Judons värdegrund finns med i både tankar och i hjärtat för resten av livet.

Det märktes tydligt att de som skrivit dessa elakheter om Benjamin INTE har lärt sig Judons Värdegrund. De brast i alla dess punkter!!!

Artighet: att alltid hälsa och vara hjälpsam och vänlig mot andra människor

Mod: att vara rättvis och skydda dem som är svagare

Ärlighet: att säga vad man tycker utan att såra någon eller ljuga

Ära: att hålla vad man lovar
Ödmjukhet: att vara självkritisk och inte skryta

Respekt: att vara lyhörd, tålmodig och respektera andra människor

Självkontroll: att i alla situationer kontrollera sitt uppförande och humör

Vänskap: att skapa en miljö som motverkar negativt grupptryck och mobbning



Av Rose-Marie - 8 mars 2018 22:32

Idag är det internationella kvinnodagen och jag läser den ena artikeln efter den andra där kvinnor är arga för att man säger Grattis på kvinnodagen. Man anser att det är som att säga grattis till att du är diskriminerad. Jag ska ärligt talat medge att jag inte vet så mycket om bakgrunden till denna dag och jag är inte så pass intresserad att jag tänker forska i det heller. Jag vet heller inte hur jag ska ställa mig till den riktigt.
Det är som med alla andra dagar, morsdag, farsdag och alla hjärtans dag. Jag gillar att bli uppvaktad men behöver jag speciella dagar för det egentligen?

Jag känner mig varken diskriminerad eller tar ett Grattis som något negativt snarare tvärtom, jag är stolt över att vara kvinna och jag är imponerad över alla starka kvinnor som en gång i tiden och även idag ser till att jag kan vara stolt över det.
Vi har kommit långt om man ser tillbaka och även om det finns saker att jobba med än idag så anser jag inte att jag är ett offer.

Jag bidrar kanske själv med att förminska oss kvinnor med att säga saker som "kvinnoyrke" och "mansyrke" jag säger även ibland att judo är en typisk killsport.
Ja det är fler män som jobbar på fabriken där jag jobbar och det är fler män inom Judon men det kanske beror på att kvinnor väljer bort detta?
Det är ju inte så att vi är ovälkomna, vi är mer än välkomna men verkar ju själva inte vilja eller kanske ska jag säga våga.

Jag vill egentligen inte vara någon positiv procent i statistiken och heller inte få ett jobb för att jag är kvinna. Jag vill att man ser vad jag kan och jag vill inte bli klappad på axeln för att jag är kvinna och gör något bra.
Jag bidrar gärna med att få bort vissa gränser som tex att jobba för att vi en dag kommer vara lika många kvinnor inom Judon som det är män.
Men jag gör inte det för att jag annars känner mig diskriminerad utan för att vi ska sluta bli förvånade över att vi har kvinnor i sporten och för att jag tycker att Judo är en bra sport oavsett kön. Jag tror också att många vill men inte vågar.

Ikväll delade jag tex en bild på mig och 2 tjejer som höll i ett träningspass för barnen, jag "skröt" om att vi var 3 KVINNLIGA instruktörer. Jag bidrog alltså indirekt med att tala om att vi var unika som var 3 kvinnor och inte att vi var unika med att vara 3 instruktörer.
Utan att jag egentligen tänkte på det så talade jag om att vi höll på med en killsport. Jag gör det väl mest i hopp om att inspirera och locka fler men kanske blir det tvärtom, kanske gör det att andra inte vågar för att det verkar vara speciellt att kvinnor tränar Judo. Men en dag hoppas jag att vi inte alls är speciella för att vi är instruktörer OCH KVINNOR, en dag hoppas jag att vi klappar oss på axeln för att vi är duktiga instruktörer och därefter avslutas inlägget med en punkt.
Det finns ingen bild på klubbens facebook där det står WOW titta vi är 3 manliga instruktörer på mattan idag, vad bra vi är!
Det är sådana saker som jag tänker på och det är av den anledningen som jag gärna tar ett Grattis och ser det som "Grattis för att du är en kvinna som kan vara stolt över hur grymma ni är på att ta för er"

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards