Direktlänk till inlägg 10 mars 2018

Jag önskar att fler lärde sig Judons Värdegrund

Av Rose-Marie - 10 mars 2018 23:02

Detta är kanske ett av mina viktigaste inlägg i alla fall så känns det som att det är ett behövligt inlägg.

Det undgår kanske inte så många, i alla fall inte dem som har Facebook, att Melodifestivalens final precis är avslutad och att en vinnare är korad.
Vinnaren enligt Europajuryns OCH folkets röster är utan tvekan Benjamin Ingrosso, säga vad man vill om låten och huruvida man gillar den eller inte. Där har vi rätt att tycka olika.

MEN det verkar som att folk kommenterar artisten som framför bidraget mer än låten som faktiskt är det tävlande bidraget. Här sparar vissa minsann inte på sina innersta tankar, man bara spottar ur sig de mest vidriga man kan komma på att skriva.
Allt för att såra och få medhåll av likasinnade.
Människor som är gamla nog att vara föräldrar och till och med mor- och farföräldrar till en ungdom i Benjamins ålder. "äcklig liten snorunge" "jäkla tönt" "lat och bortskämd" "en skam för sverige" ja elakheterna har inga gränser.
Jag kan inte låta bli att kika in på vissas fb-sidor och fasar över att de jobbar på socialtjänst, är familjehem, jobbar på skola osv...
Vad lär dessa människor barnen de jobbar med?!

I Judon försöker jag lära barnen Judons fina värdegrund med en förhoppning om att de tar med sig den även utanför dojon.
Jag vill och försöker att vara en god förebild och föregå med ett gott exempel. Jag hoppas att orden vi pratar om inte bara förblir ord skrivna på ett papper utan att de har en betydelse för dem, att de tar med sig värdegrunden in i vuxenlivet och delar den med sina barn i framtiden.
Jag hoppas också att jag aldrig någonsin får se några liknande elakheter skrivna av dem utan att Judons värdegrund finns med i både tankar och i hjärtat för resten av livet.

Det märktes tydligt att de som skrivit dessa elakheter om Benjamin INTE har lärt sig Judons Värdegrund. De brast i alla dess punkter!!!

Artighet: att alltid hälsa och vara hjälpsam och vänlig mot andra människor

Mod: att vara rättvis och skydda dem som är svagare

Ärlighet: att säga vad man tycker utan att såra någon eller ljuga

Ära: att hålla vad man lovar
Ödmjukhet: att vara självkritisk och inte skryta

Respekt: att vara lyhörd, tålmodig och respektera andra människor

Självkontroll: att i alla situationer kontrollera sitt uppförande och humör

Vänskap: att skapa en miljö som motverkar negativt grupptryck och mobbning



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards