Alla inlägg under februari 2017

Av Rose-Marie - 25 februari 2017 17:20

Idag blev det en debatt om huruvida man är öppen för olikheter eller inte.
Debatten uppkom av att ett foto delades på facebook efter att en person utklädd till vad jag tyckte liknade en ailien kröp omkring i vårt lilla centrum.
Det har hänt några incidenter på senare tid som gör att detta självklart skapade uppmärksamhet.
Personen som tog bilden och la ut på facebook hade gått fram och frågat vad det handlade om men fick inget svar.
Därav hamnade bilden på facebook där hon ställde frågan om det var maskerad någonstans. Även jag delade bilden i syfte att få ett svar och vi fick tillslut veta att det handlade om en utställning.
Då detta var mitt på dagen mitt i centrum så tyckte flera att man kunde ha informerat för att inte skrämma barn och ja vuxna också för den delen.

Självklart är det tragiskt att vi blir rädda, självklart ska folk få klä sig och ta sig fram hur de vill men det vore också konstigt om ingen hade reagerat. Det blir nog också en extra otrygghet när någon maskerar sig.
Vi måste våga fråga och när man får ett svar så kan man också ha förståelse.
Jag fick också veta att jag kan uppfattas som fördomsfull, mindre god och att jag överdrev. Det är självklart upp till var och en att ha sin syn på mig men det är också upp till mig att ge ett svar på varför jag i detta fall kommenterade inlägget som jag gjorde.

Jag låser min dörr, jag har utbildning i självförsvar och jag ifrågasätter saker som jag undrar över.
Jag kanske är misstänksam och på min vakt i vissa fall. Jag låser inte dörren för att jag tror att alla som går förbi är tjuvar, jag har inte gått utbildningen för att jag tror att jag ska bli överfallen.
Det är mer i förebyggande syfte.
Jag glömde låsa bilen EN natt och fick då inbrott, kanske bara ren otur men jag glömmer aldrig att låsa bilen igen.
Jag var på väg att ge mig in i en farlig situation när jag var höggravid, i det fallet var personen som jag trodde var ofarlig både hög och beväpnad. Efter det försöker jag checka av situationen och inte vara dumdristig.

Idag fick vi veta att situationen var ofarlig och att det handlade om en utställning som heter just "främmande"
Deras syfte med utställningen kanske just kom till sin rätt då det skapade denna debatt. Hur rädda behöver vi vara? Hur uppfattar man det som är främmande? Hur reagerar man? Ska man inte kunna få klä sig och vara som man vill?
Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att vi vågar reagera och att vi vågar ifrågasätta, att vi inte bara går förbi för att vi inte vågar annat.
När någon då tar sig mod att fråga så behöver vi också lära oss att svara.
Behöver inte vara ingånde svar men på något sätt visa att det främmande inte är farligt. Då blir det naturligt och inte alls konstigt.

Det är det som är det fina med barnen, de vågar fråga och de vågar visa sin osäkerhet, de får också lov att göra det medans hos oss vuxna räknas det som något fult.
Man ska inte lägga sig i......

Det kanske är så att det är av fördomar man blir rädd eller så är det andra erfarenheter människor har i sitt bagage som gör att man blir extra vaksam. Även de gånger som det kanske inte behövs. Då är det ibland nödvändigt att man blir uppmärksammad på att man har fel.

Varför låser du dörren?

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards