Alla inlägg under december 2017

Av Rose-Marie - 10 december 2017 18:04

I år skulle det inte bli någon Julmarknad i Färgelanda Centrum så som det ALLTID har varit, ja iallafall så länge jag kan minnas.
I Vuxen ålder måste jag ändå erkänna att jag har haft svårt att få den där härliga känslan som jag hade som barn. Det har inte med arrangemanget i sig att göra utan det har nog snarare handlat om mig själv och många gånger på vädret.
Men när det i år inte skulle bli någon marknad så kände jag ändå en besvikelse.
Tänk om Tristan inte ska få de där minnena av julmarknaden i Färgelanda som jag har.
Ständigt strävar man efter att ens barn ska få uppleva samma känslor som man själv haft som barn. Den där glädjen och alla de där minnena som man blir nostalgisk av i vuxen ålder.
Jag får liksom aldrig till den där härliga stämningen med julkänsla......

Men så fick jag se att Färgelanda Kyrka skulle anordna en julmarknad i prästgården och det är ju en helt fantastisk idé!
Inte nog med att det skulle vara i gammaldagsstil utan just idag så föll snön så där alldeles lagom.
Jag brukar sällan gilla snö men idag kom den som en skänk från ovan för att just skapa det där lilla extra så att julkänslan bara bubblade inom en.
Att ta bilen upp till kyrkan var helt uteslutet.
Helst skulle jag velat ta på mig och familjen kläder i gammaldags stil och åkt häst och släde upp. Helst skulle släden då vara försedd med facklor och hästen med bjällror.
Men vi nöjde oss med moderna vinterkläder och att dra Tristan i pulka.

Väl uppe vid kyrkan var det inte bara synintrycken som skapade stämning utan just i denna stund verkade alla sinnen extra uppmärksamma.
Det doftade jul.... inte minst i den lilla glöggstugan där man lagt granris på golvet som gav en extra härlig doft när den blandades med glöggens.

Inne i kaffestugan förstärktes sinnena ytterligare då man dessutom kunde höra att julen är på väg.
Där spelades det nämligen julmusik på piano och vacker sång där till.

Och inte nog med detta, förutom syn-, doft-, hörsel- och smakupplevelser denna dag så kunde jag vandra upp med familjen till Kyrkan och där besöka pappas grav, tända ett ljus och känna att han fanns med oss.
Inne i kyrkan övade kören inför ett uppträdande. Vi passade då på att tända minnesljus för min pappa, morfar, mormor och Rogers pappa.
Just då i den stunden fanns alla med oss och det är väl just det hela julen handlar om...
Kärlek och gemenskap med nära och kära oavsett om de är här hos oss eller inte.
Alla de där känslorna som skapades idag är just de känslorna som jag letar efter inför varje jul och det kanske inte behövs så mycket av oss för att vi ska finna den stämningen.

När jag kom hem gjorde jag något som jag inte gjort på många år, jag slängde mig i snön och skapade en snöängel.....

Tack Färgelanda Kyrka och alla andra som såg till att väcka liv i mina julkänslor denna dag!

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards