Alla inlägg den 22 september 2015

Av Rose-Marie - 22 september 2015 21:23

Ikväll var det föreläsning med Mia Törnblom på folketshus i Uddevalla.
Den hette hur svårt kan det vara och handlade om hur man hanterar konflikter både med sig själv och med andra människor. Hur man ser på sig själv och andra, vad man kan tänka på i olika situationer.
Mia är en fantastisk föreläsare och kan verkligen detta med att inspirera och motivera. Det går verkligen inte att återspegla en föreläsning med henne för den är så full av energi och rörelse.
Det går inte att få den känslan med bara hennes ord utan man måste ha helheten.

Ikväll har jag tex stått med en helt okänd människa från publiken och fått komplimanger av denne samtidigt som jag gjort en segergest för varje komplimang för det var ett av Mias budskap till oss, sluta uppmärksamma allt negativt och alla misstag vi gör. Uppmärksamma istället alla bra saker. Hjärnan minns det vi uppmärksammar och förtränger det andra vilket gör att vi oftare minns det negativa som vi då också sedan går och ältar.
Vi behöver alla våra positiva stunder för att fylla på vårt "må bra konto", känslor som vi kan plocka fram när saker går dåligt. Ju mer må bra saker vi har i minnet desto lättare tar vi motgångar när de väl kommer.
Ungefär som ett bankkonto, du måste sätta in pengar för att kunna ta ut dem. På må bra kontot finns dock ingen kredit utan när det är tomt så blir man ofta utbränd.

Hon pratar också om detta med att hela tiden jämföra oss med andra att man inte kan ge någon en komplimang utan att samtidigt nedvärdera sig själv
"Du sjunger ju så bra" "själv låter jag som en hes kråka"
Varför nöjer vi oss inte bara med att ge komplimangen och sedan sätta punkt!
"Du sjunger så bra" PUNKT

Om vi bygger upp en bra självkänsla så kommer vi också att kunna hantera konflikter bättre. Man behöver inte slå ifrån sig eller skylla på andra för man vet att man kan göra fel utan att man går under.
Ger någon kritik för något man gjort på tex jobbet så är det ens handling som kritiseras och inte hur man är som person.
"Jag är värdefull även om jag inte är perfekt"

Även detta med ris och ros tog hon upp, jag kan få beröm av 8 personer men få en negativ kommentar och det är just den jag hänger upp mig på. Det andra rinner liksom av en. Har man då otur så får man den negativa först vilket gör att man ännu sämre tar till sig de positiva åsikterna.
Ja att återberätta 1,5 timme med Mia är i stort sett omöjligt men jag behövde verkligen denna kväll.
Jag har inte skrivit om detta men för ett tag sedan tog jag på mig rollen som lagledare på mitt jobb och det är både på gott och ont.
Jag anser att jag kan mitt jobb väldigt bra men det där med att tala om för andra vad de ska göra eller att känna att jag är en bra ledare är svårare. Ja varför tar man då ett sånt jobb tänker ni. Idiot!!!
Jag ville ge det en chans helt enkelt, jag ville inte gå oviss om jag direkt valde bort jobbet.
Jag tror också att man kan skaffa sig kunskap och träna sig i ledarbiten.
Men samtidigt vill jag självklart att mina lagkamrater är positiva till mitt jobb.
Ingen kan lära andra att spela fotboll om eleverna anser att man suger på att spela själv och det är väl det jag är lite rädd för, att man inte duger.

Men kvällens föreläsning gav mig massa inspiration och massa tips och råd som jag kan ha nytta av både i mitt arbete och på min fritid. Ja i min personlighet helt enkelt för det är sin egen attityd man kan förändra och ingen annans.
Jag tänker därför börja med att faktiskt se mina bra saker jag gör. Jag tänker lägga mer vikt på dem men samtidigt lära mig av mina misstag. Som Mia sa "misstag ska man göra men man ska göra nya hela tiden så man inte gör samma sak jämt, då lär man sig av dem"

Vi fick även en uppgift av Mia, hon ville att vi skulle göra en seger av minst fem bra saker varje dag. Det är det hjärnan kommer minnas när vi lägger oss.
Så ja jag tänker göra high five med mig själv i spegeln så ofta jag bara kan från och med ikväll.

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards