Alla inlägg den 18 september 2014

Av Rose-Marie - 18 september 2014 21:22

Jag är ganska nyss hemkommen från en kvällspromenad, ett välbehövligt brejk från husets väggar. Vi är förkylda och Tristan sover dåligt så mitt huvud känns mest som ett vakum, ett tomrum.
Det har varit en ljuvlig dag och att hålla sig inne en sådan här dag är nästan skamligt. Därför bestämde jag mig för att åtminstone ta en kvällspromenad. Det var mingelkväll i butik Cheri, en av våra klädbutiker. Ja jag skrev en av våra.... vi har nämligen två klädbutiker i vårt lilla centrum.

Jag kände mig glad när jag promenerade genom torget och bort mot butiken, jag såg på långt håll att det var liv och rörelse där borta, när jag kom fram till dörren möttes jag av leenden och hälsningar. Jag hann inte ens börja titta på kläder innan jag blev stående att prata. Det bjöds på tilltugg och mingelmys. Helt fantastiskt tänkte jag, en Torsdagkväll i lilla Färgelanda.

Eftersom både jag och Tristan är förkylda så ville jag inte stanna för länge så efter lite mingel och kikande så begav jag mig vidare på min promenad. Jag hann inte gå så långt förrän jag träffade på en tjej jag känner och vi bytte några meningar, sa sedan hejdå och gick åt varsitt håll. Jag fortsatte min vandring och avslutade den med en tur in på ICA, en av våra matbutiker för även detta har vi två av i vårt lilla centrum.
Här är det nästan omöjligt att gå in utan att träffa minst en man känner. Ibland kan det ta lång tid att handla en mjölk.

Väl hemma funderade jag lite över min ort Färgelanda. Jag är uppväxt här och det gör såklart att jag känner extra för orten, minnen och nostalgi överväger ju allt annat.
För hur som helst så hör och läser jag väldigt ofta att Färgelanda presenteras som en dålig kommun, att vi invånare på någotvis skulle vara mer missnöjda än vad man är på andra orter. Detta är saker som jag själv inte känner igen.
Nej jag hör sällan skvaller, jag jobbar inte i kommun och jag läser sällan bohuslänningen men ändå, jag borde ju känna av missnöjet på någotvis.
Senast idag läste jag en artikel ur Aftonbladet om att anledningen till den höga procenten av SD-väljare troligtvis beror på det stora missnöjet och rädslan i kommunen.
Okej tänkte jag, vi har alltså ca 20% missnöjda, rädda färgelandabor och det är bara vad jag vet två som är aktiva i partiet och vad jag förstått är dessa passivt aktiva.
Men okej de vill iallafall göra något åt sitt missnöje eller om det nu är rädsla.
Resten då?! De har alltså röstat in ett parti i kommunfullmäktige för att de är missnöjda men det finns inga som tänker ta tag i missnöjet och försöka påverka. För det är bara tomma stolar de har röstat in, tomma stolar som varken kommer att jobba för missnöjda eller rädda kommuninvånare.

Om vi nu bor i en så dålig kommun, med så dålig ledning och det händer aldrig något i kommunen, om man nu är så oerhört missnöjd med Färgelanda så förvånas jag först och främst att man väljer att bo kvar men det kan ju finnas olika anledningar för att man väljer detta men då kommer min nästa punkt över förvånan, varför gör man inget? Varför försöker man inte påverka? Jag vill då påstå att rösta in tomma stolar i kommunfullmäktige inte är så bra försök till att göra något, möjligtvis är det ett anonymt försök att tala om hur missnöjd man är men det kommer inte påverka något.

Däremot var jag på ett valcafé nu innan valet, ett flertal partier hade samlats på Alla Sinnen, ett av våra fina caféer för även det har vi två av i Färgelanda, där inget händer.
Eftersom vi har så mycket missnöje i våran dåliga kommun så borde caféets trädgård denna dagen vara full. Man borde ju verkligen vilja komma dit och banka ner dessa dåliga politiker i skorna. Spotta ur sig hur dåligt de skött kommun och talat om varför man är så missnöjd, även gett synpunkter om hur det kan bli bättre.
Här hade man ett flertal av kommunens politiker samlade men vart var alla missnöjda? Eller vart var alla invånare över huvudtaget?
Jag pratade med flera politiker från olika partier och jag känner flera av dem sedan innan. Det är svårt i Färgelanda att inte göra det om man är uppväxt här.
Min känsla är att de flesta faktiskt blir glada över förslag och synpunkter, sen vad de gör åt dem är kanske en annan sak men då har jag åtminstone försökt.
Jag har talat om min åsikt och mina tankar, gett lite tips på vad jag tror kan vara bra.
Jag har kanske iallafall sått ett lite frö, en tanke hos någon av dem.
Min känsla var heller inte att detta var en hop med bråkande oliktänkande människor som ville motarbeta varandra utan jargongen var lättsam och faktiskt skämtsam, det pratades både på allvar och på en mer skämtsam nivå.
Det blåste lite och både Folkpartiet och Vänstern fick sina valsedlar utspridda på gräset men detta hjälptes man åt att plocka ihop och med lite skämtsamma kommentarer från miljöpartiet att man inte ska skräpa ner.

NEJ jag ser INTE det där som det skrivs om, det där jag hört om, jag förstår inte vad det handlar om. Missnöjet........
Kan någon förklara varför man är så missnöjd och varför man inget gör eller iallafall försöker göra något.
För jag går här som en idiot och innbillar mig att Färgelanda är min lilla lilla värld av blommor. Ja det kan iallafall bli det om vi försöker få det till det.

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards