Alla inlägg den 5 augusti 2014

Av Rose-Marie - 5 augusti 2014 20:34

Jag ifrågasatte en kille som tyckte att det var ett smart drag att ta på sig solglasögon och dra ner solskyddet för att undkomma fartkameror. Jag frågade om det inte var enklare att sänka farten.
Som svar fick jag att jag jävla kärring jävel minsann kunde ta mina moralpredikningar på söndagsskolan.
Så sagt och gjort, bloggen blir för tillfället en söndagsskola mitt i veckan och den jävla kärringen tänker minsann tala högt och tydligt. Jag kör för fort och jag har fått böter för det, de står jag för och jag betalade fast det sved. Det ska svida och kännas, allt annat vore ju dumt.

MEN i två veckor har jag befunnit mig på vårt fritidsställe i Jämtland, en liten ort som heter Hällesjö. Liksom många andra mindre orter består Hällesjö nästan enbart av en genomgående landsväg och husen ligger på varsida om vägen samt uppe i skogen. Vägen som går igenom byn leder bla till Sundsvall så den är väl trafikerad och märkt med hastigheten 50. Här kör även stora timmerbilar i fullfart rakt igenom byn.

Som jag skrev i tidigare blogginlägg så håller jag på att kämpa mig ner i vikt och det innebär även att jag tar mig ljuva kvällspromenader med min ögonsten Tristan i barnvagnen.
För att ens kunna ta mig någonstans så måste jag ut på landsvägen och gå på den, jag har aldrig tidigare tänkt på hur jäkla otrevligt det är att gå med barnvagn på en väg där folk fullkomligt skiter i att sakta ner, de bara blåser förbi och jag överdriver inte när jag säger att det skakar i barnvagnen. Det är väldigt få som saktar ner, de få som gör det eller håller hastigheten får mitt leende och ett vinkande som tack.
Det borde inte behövas, jag ska inte behöva tacka folk för att de är rädda om mitt och Tristans liv. Det borde vara en självklarhet.
Jag vet att det är lätt att man bara kör på utan att man tänker på det, det är just därför jag skriver detta. Det är först när man går där och känner oron över att någon ska ta med sig barnvagnen i farten som man tänker på det.
Visst man kan tycka att jag har ett val, jag kan stanna hemma och skita i promenaden men NEJ varför ska jag behöva göra det.
Det finns en anledning att vägeneär märkt med 50.

Nej här finns inga poliser och heller inga fartkameror men här finns människor och djur, folk borde ha mer respekt för dem än vad de har för polisen och fartkameror.
Rädslan att skada någon eller ha ihjäl någon borde vara större än rädslan över att få böter eller bli av med körkortet.
Jag skulle vilja se den som tar på sig solglasögon och drar ned solskyddet för att slippa undan skulden efter att de kört ihjäl en bebis eller överhuvudtaget skadat en människa eller ett djur för att man ansåg sig ha rätten att skita i hastighetsbegränsningen. Det finns ingenting i världen som kan ta bort den skulden man bär då, den bär man med sig hela livet kan jag lova.

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards