Alla inlägg den 30 december 2013

Av Rose-Marie - 30 december 2013 21:53

Just nu befinner jag mig på vårat fritids ställe uppe i Jämtland. Roger har fullt upp att greja med diverse saker som ska göras och här har vi ingen TV så jag hänger flitigt på nätet och Facebook.
Läser om det ena och det andra som händer bland mina vänner, vissa saker är roliga medans andra är mer sorgliga, likså är vissa saker mer intressant än andra. Vi har olika intressen och brinner för olika saker vilket är bra för då kämpar alltid någon för något.

Själv läste jag nyss en sak som gjorde mig riktigt förbannad och ledsen.
Jag brinner för barn och ungdomar som har det svårt bla i skolan. Barn som inte har det lika lätt att anpassa sig som man kanske förväntas. Barn som ständigt får kämpa och ständigt känner sig misslyckade.
Jag försöker men kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur det skulle kännas att hela tiden få negativ kritik.
Hur skulle det kännas att ses så besvärlig att ingen vill ha mig, att inte få gå till skolan eller få gå på fritids. När man gör allt för att slippa mig, till och med ser till att jag blir sjukskriven så mina föräldrar kan ta vård av barn och vara hemma med mig på obestämd tid.
Ja det händer och jag vet det eftersom det hänt en jag känner, det barnet är 8 år!!!
Det finns inget annat val och detta är ändå i en ort som Uddevalla.

Är man 12 år finns det däremot en skola i Ljungskile som heter Bohusläns helhetsskola. Där vet jag också en som har gått en termin nu och det har vad jag förstått gått riktigt bra. Barnet trivs och har lyckats få godkända betyg i flera ämnen.
Kanske har man hittat rätt och kanske är detta en stor räddning för detta barn.
Efter allt kämpande och allt misslyckande, efter att ha testat olika alternativ hittade man tillslut denna skola.

Nyss läste jag på Facebook att den är nedläggningshotad, om detta händer vad tror ni händer med detta barn då?
Jag har inga detaljer på varför detta kan ske men det går att läsa mer på nedanstående länk och där kan man även skriva under för att försöka stoppa eländet!
Vart ska barnen ta vägen när det inte finns någon skola för dem? När ingen vill ha dem och när de alternativ som verkar fungera stoppas?


www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8394

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards