Direktlänk till inlägg 27 november 2013

Anhörigstöd riktar sig inte bara mot äldre

Av Rose-Marie - 27 november 2013 22:48

Idag har jag och två väninnor haft en timmes avkoppling på Anhörigcentralen i Uddevalla.
Där har de ett solrum som man kan få en stund i lugn och ro med sol, värme och ljudet av hav och måsar.
Den stunden är en av alla saker de erbjuder anhöriga till personer med olika svårigheter.
Tex oss som är mammor till barn med behov av särskiltstöd.
Många tror att Anhörigcentralen enbart riktar sig till äldre eller de som har ett kroppsligt handikapp och tex sitter i rullstol.
Men sedan 2009 är det inte längre så utan nu finns det möjlighet för oss anhöriga till yngre personer att ta del av stödet.

Nä inte här på min ort tänker du kanske nu men har du kollat?
Har du gett förslag? Har du frågat om man kanske kan få stöd i en annan kommun än din egen?
Det kanske inte ska behövas kan man tycka men jag vet att det ofta är så att Anhörigcentralen försöker men får inte riktigt den respons de behöver för att lägga ner så mycket arbete på det.
Ibland måste man som anhörig tala om vad man vill ha för stöd.
Föreläsningar? Föräldragrupper?
Ja vad är det som behövs så att det kommer deltagare till de olika aktiviteterna?

Detta solrummet som vi besökte idag finns inte på min ort men jag ringde och frågade om vi fick komma till Uddevalla och det var självklart inga problem.
Där har jag sett att de gör väldigt mycket olika saker och har den senaste tiden haft många temakvällar som riktar sig till oss trötta föräldrar eller andra anhöriga till barn med tex NPF-problematik.
(Tex ADHD, Tourette, Aspergers, språkstörningar m.m)

Vet du tex dina rättigheter som förälder? Skolans skyldigheter?
Vet du vad det finns för hjälpmedel att söka? Vet du vilket stöd ditt barn och din familj kan få? Vet du ens vad ditt barns problematik innebär?
Visste du att din familj inte är ensam om detta?
Det är sådana här frågor som man kan be Anhörigcentralen ha tematräff om eller varför inte bara en träff där man får träffa andra, tillsammans blir man starkare.
Kanske finns det bra föreläsare i närheten av dig.

Det viktiga är att vi anhöriga inte bara säger att det inte finns på våran ort utan att första kolla. Vi måste visa att vi finns och att stödet behövs för att någon ska lägga ned tid på att ordna dessa träffar. Utan deltagare blir det ju självklart inget alls.

Bara en stunds avkoppling gör så mycket, bara att träffa andra ger massor.
Idag när vi kom till Anhörigcentralen så blev vi väldigt väl mottagna och hon som tog emot oss förstod mycket väl vad vi pratade om när vi började presentera våra barns olika situationer. Utifrån det vi berättade så berättade hon vad de gjorde för anhöriga som oss. Solrummet är bara en liten del av det hela.
De har informationskvällar, en "visningslägenhet" med hjälmedel, avslappnings massage och ja jag antar att det är behovet och efterfrågan som styr.
Det är ju bara vi anhöriga som kan tala om det för dem, hur ska de annars kunna veta?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards