Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Så du VILL inte vara hemma med DITT barn?

Av Rose-Marie - 24 november 2013 11:46

Jag ber om ursäkt om några känner sig träffade nu men jag läste nyss en artikel skriven av Gabriella Bank om det här med kvinnor och män och att männen blivit förvandlade från vilda grottmän till gråtande hemmapappor och att detta nästintill är skandal.
(Länkar till artikeln i slutet av denna text)

Jag kan medge att jag tycker att jakten på total jämställdheten börjar gå till överdrift och att ordet hen inte är något jag använder men jag tror på VALFRIHET, vi ska få göra och vara de vi är. Jag gör det jag är bra på och min sambo det han är bra på. Vi är ett bra team ihop och det är huvudsaken för oss.
Vill han baka så gör han det för att han gillar det, jag gillar inte att baka.

När jag läste artikeln så kom jag även att tänka på detta med föräldraledighet. Många gånger när jag säger att jag kanske börjar jobba igen när lillen är ett halvår eller så då tittar endel konstigt på mig.
Några har frågat:
"Vem ska vara hemma med bebisen då?!"
"Ska du inte amma längre än så?!"
"VILL du inte vara hemma med DITT barn?!"

För det första så har bebisen en pappa, vuxen och fullt kapabel att ta hand om VÅRT barn.
Bebisens pappa VILL vara hemma med VÅRT barn, jag tvingar honom inte.
För det andra så var jag inte så förtjust i att amma när jag fick André, det funkade liksom inte mer än i 3-4 månader och jag kämpade verkligen fram tills dess pga att rekommendationerna sa så. Jag kände mig jättemisslyckad.
Jag hoppas givetvis att det blir bättre denna gång och jag har aldrig sagt att jag ska börja jobba om jag fortfarande ammar. Jag har inte ens sagt att jag SKA börja jobba efter ett halvår, jag har sagt att det är mycket möjligt beroende på hur saker och ting ser ut då.
För det tredje så är det även jobb som styr lite i vårt fall. Jag har ett fast jobb och vet att jag kan komma tillbaka om Roger som är inhyrd står utan jobb. Det funkar inte för oss att en är föräldraledig och en är arbetslös.

Jag vill alltså poängtera att det handlar inte bara om vad JAG vill och inte vill. Vi är en familj och det handlar om vad VI vill, vad som funkar för OSS.
Jag är dessutom glad att Roger vill vara hemma med vårt barn och jag är inte ett dugg orolig för att han ska bli en gråtande hemmapappa, jag vill inte ha en grottmänniska som förväntar sig att jag ska ligga hemma med benen isär och vänta på honom,
som skribenten Gabriella verkar vilja ha. Men det är hennes val och i hennes familj kan de ju få lösa det på sitt sätt.
Varför inte valfrihet istället för enbart jämställdhet?!



www.nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi-behover-riktiga-karlar-och-man-inga-javla-hen?




 
 
Stamp-E

Stamp-E

24 november 2013 13:55

haha, jag håller med dig fullständigt, jag som pappa till två vill gärna vara hemma, men till skillnad från er så ville min fru verkligen vara hemma så mycket hon fick, så då fick jag nöja mig med mina två månader....

men den artikeln måste ju vara skriven med glimten i ögat, en känga åt den (jävla) pk-hysterin som råder just nu.... en känga åt de hysteriska riddarna som ska pracka på folk vad dom tycker är rätt och politiskt korrekt....

ha en riktigt bra dag med familjen.

MVH Stamp-E

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Rose-Marie

24 november 2013 14:54

Lite så är det nog fast hon tycker nog att ni män blivit mesiga och fjolliga.
Det är hennes åsikt och det är ju samma med dem som kämpar för ett helt och hållet jämlikt samhälle. Det går till överdrift åt båda håll.
Jag är väl typisk svensk "lagom är bäst" ;)

 
Drängen

Drängen

24 november 2013 14:34

Jag känner många mammor som jobbar fast de fick barn för några dar sen. Fan korna mjölkar inte sig själva. Det enda man har över barnvagnen är typ flugnät över barnvagnen så inga flugor kommer in eller att det skvätter skit ner på barnet. Annars så är de små med i lagårn och traktorn. Man har ofta inte råd att ha anställda under föräldraledigheten så båda brukar vara med ändå. Om det inte funkar med att jobba efter förlossning så då kan man vara ledig lite. Men annars så ska man få välja. Det var nån av de där kommunistledarna för några år sen som tvingade sin jänta att gå tillbaka till jobbet så han kunde vara föräldraledig. Tvingade till sig detta så det skulle vara lika i tid för de båda. Han struntade i vad hon tyckte. Han sket i vad hon mådde bra av!

http://www.livetsomdrang.bloggplatsen.se

 
En plats i solen

En plats i solen

24 november 2013 14:47

Jag tycker varje familj skall göra det som passar dem bäst. Ens liv ser olika ut och man skall göra det som funkar bäst.

http://enplatsisolen.bloggplatsen.se

 
Jelena

Jelena

27 november 2013 15:29

Tycker också att varje familj ska göra det som passar dem bäst. Finns inga rätt eller fel, och irriterar mig på folk som ska påpeka att man ska göra si eller så. Själv ska jag börja jobba två veckor efter att jag fött, dock hemifrån. Att mannen är hemma och tar ansvar även han, skulle jag bara vara stolt och glad över.

http://loveliestthings.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards