Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

Skaparglädjen är igång igen

Av Rose-Marie - 11 oktober 2013 23:53

Ja nu dök den där skaparglädjen på mig igen, man får lite tips på internet och kan ju inte låta bli att testa.
Spelar roll om klockan är 22:00 när lusten faller på och idéerna flödar.
Man ska ta vara på tillfällena när de dyker upp. Så gör nog de flesta som skapar saker, konstnärer, författare och musiker tex... Får de en idé så smider de medan järnet är varmt.
Dessutom är det ju Fredag och ledigt imorgon.

Nja mina resultat blev kanske inte succéer men jag ser det som klart godkända tester som förmodligen kommer bli bättre ju fler gånger man testar.
Idag gjorde jag en minnesljuslykta med ultraljudsbilderna och ett ljus med foto på min son André och hästen Bambam.

Ja jag har precis lärt mig att kopiera över foton på servetter så man kan använda dem som decoupage.
Det var inte sista gången jag kommer använda mig av denna metoden minsann.
Men just för idag får jag nog låta skaparglädjen dra sig tillbaka för nu är det snart dags att sova. Imorgon kväll ska vi till Nossans ljusfestival i Grästorp och det kan nog verkligen lysa upp höstmörkret och ge en extra härlig höststämning.
Trevlig helg på er där ute!

 
 
Camilla

Camilla

12 oktober 2013 07:20

Hur får man över bilden till glaset och ljuset?

http://Omlivetefter.blogspot.se

Rose-Marie

12 oktober 2013 09:36

Först kopierar jag bilden över på en sesrvett, hade ingen vit hemma så det blev toapapper

(Beskrivningen nedan är kopierad från en annan)
Så här skriver man ut egna bilder ur datorn, antingen foton eller bilder man hittat på nätet. Färg eller svartvitt.

Man behöver ett tunt lager servett, toapapper, hushållspapper eller silkespapper
Man tejpar fast det på ett helt vanligt skrivarpapper A4
En bit in på pappret så att skrivaren kan mata in vanliga pappret först innan servetten tar vid
Man tejpar antingen alla kanter eller tre och då lämnar öppet uppåt/bakåt
ha gärna en bunt papper bakom det tejpade servettpappret så att skrivaren får tag i det

När motivet kommer ut låter man torka och sprayar sen tunt med hårspray alt fixativ för att minska blödningsrisken då servetten väts av limmet.

Jag gör mina bilder i bläckstråleskrivare, andra i laserskrivare
Buden duggar tätt om vilket som är bäst
Jag använder både maskeringstejp eller frystejp som det också kallas, och vanlig tejp.

Ser till att inga lösa flikar kan fastna och orsaka paperjam
För att vara säker på var man ska sätta servetten så kan man skriva ut sitt motiv på vanligt papper först, då kan man anpassa ev veck i servetten så de inte hamnar i ett ansikte tex.

Jag har även slätat ut skrynkliga servetter med strykjärnet på svag värme

Hoppas detta hjälper till och att Ni kan hjälpa till att hänvisa till detta inlägg :-)

Lycka till!

På glaslyktan tog jag decoupaglim köpt på panduro, man kan använda andra lim men de måste vara tunna och bli transparenta. Och limmade direkt på lyktan och sedan sätter på servetten därefter låter jag det torka och sedan lackar. Jag använder spraylack.

Med ljuset så tog jag servetten och satte med baksidan mot ljuset, därefter spände jag bakplåtspapper hårt runt och blåste med hårblås till bilden smälts in i ljuset. :)

 
Ingen bild

CHRISTINA

13 juni 2017 10:08

Tack för tips o bra beskrivning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards