Alla inlägg den 3 september 2013

Av Rose-Marie - 3 september 2013 22:37

Idag har vi varit på barn- och ungdomshabiliteringen jag och André, ett besök som jag tyckte var givande men André tyckte var hemskt tråkigt.
Klart att det är tråkigt och speciellt idag då vi var hos arbetsterapeuten för att få en liten hint om olika hjälpmedel som skulle kunna underlätta för André i vardagen.
För att kunna hitta rätt måste man göra lite kontroller som innebär olika test och en heldel frågor.
Sådant är enormt tråkigt och vilken tonårig utsätter sig gladeligen för detta?!
Men han gjorde det bra, han försökte och framförallt så sa han klart och tydligt vad han tyckte. Kanske inte det jag och arbetsterapeuten ville höra men han sa sin åsikt.
- Jag ska inte ha några hjälpmedel, jag är inte handikappad!!!

De orden fick mig att fundera på om det är så vi ser på hjälpmedel och vad är egentligen ha handikapp för oss?
Handikapp för mig är när man av olika skäl är hindrad att klara av saker, ja det kallas väl även funktionshinder men handikappet kommer ju först när funktionshindret gör att du inte klarar av vissa saker.
En som bär glasögon är handikappad utan sina glasögon och glasögon är faktiskt ett hjälpmedel.
När jag försökte prata om detta med André insåg jag dock att han liksom så många andra mer ser handikapp som tex att inte kunna gå eller att ha ett förståndshandikapp.
Så hjälpmedel för honom innebär alltså att vi ser honom som som mer funktionshindrad än vad han är.

Jag försökte förklara att alla har hjälpmedel i någon form.
Min mobil är ett viktigt hjälpmedel för mig, jag har den som minneshjälp.
Våran väggalmanacka, klocka, miniräknare och dator är andra exempel på hjälmedel.
Allt som vi använder oss av för att underlätta och klara vardagen eller våra jobb är hjälmedel, vi blir "handikappade" utan dem.
Jag klarar tex inte av att lossa en lastbil utan truck.

Nja han köpte inte riktigt mina förklaringar men jag hoppas att han tids nog kommer att förstå vad jag menar och kan se det bra med kognitivahjälpmedel som faktiskt kan vara en sådan sak som en helt vanlig klocka.
Nej man kanske inte anser sig själv som handikappad men utan våra vardagliga hjälpmedel så vore vi nog handikappade allihop.

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards