Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Rose-Marie - 1 januari 2013 20:25

Årets första dag har snart passerat och kommer sedan att tillhöra det förflutna.
Ingen speciellt händelserik dag så den kommer hamna i handlingarna som ganska obetydlig skulle jag tro.
2012 års sista dag som var igår blev lugn men ändå inte en dag jag glömmer. Man minns för det mesta hur man firat nyår i alla år. Igår var en trivsam kväll med svärmor, mamma, Roger och André. God mat och 100 kr i vinst på Bingolotto. Jag hade inga planer för nyår som jag har haft många tidigare nyårsaftnar, inga stora förväntningar och inga stressiga förberedelser, det kändes skönt. Framförallt var det skönt att vakna imorse och vara pigg.


Lika stillsamt som 2012 avslutades har jag tänkt att gå in i 2013. Utan visioner, planer, mål eller löften men dock inte utan drömmar. Drömmar vill jag ha och ambitioner att förverkliga dem hoppas jag också på. Men jag vill ta dem som de kommer och fånga tillfällena när de dyker upp. Jag vill inte binda upp mig vid att jag absolut måste göra något eller jaga tiden för att hinna förverkliga drömmarna.
Nej 2013 får bli ett plan- och Kravlöst år, ett år där jag tar saker som de kommer och fångar dagen. Kanske lite mer leva i nuet men med en viss röd tråd att följa för visst har vi alla saker vi måste göra, ett visst schema att gå efter. Jag vill ju behålla min vardag för jag har inte mycket att klaga på och inte mycket som behöver ändras i mitt liv, men däremot behöver jag nog sätta mer värde på det.
Man behöver inte alltid sikta mot guld när man tycker att vägen till silver tar mindre energi och gör en minst lika lycklig som guld. Även en guldmedalj har en baksida. För mig är inte längre valören det viktigaste utan min insats och betydelsen av medaljen känns mer viktig än vart på prispallen jag hamnar.


Många tycker nog att det låter som lättja och att man alltid ska satsa på det bästa men just nu ser jag inget behov av att sikta mot stjärnorna, jag ser inget skäl till att förändra det som jag redan är nöjd med. Jag vill hellre lägga energin på att behålla det jag har, att inte "gapa efter mycket".


Att få drömmar uppfyllda blir i så fall en bonus, att överraskas av oplanerade och roliga händelser blir som grädde på moset och jag kommer på så vis förmodligen uppskatta det mer än om jag strävar efter det. Att ha höga förväntningar och stora planer har oftast gett sämre resultat än om jag gjort saker spontant är min erfarenhet. Att satsa på silver men vinna guld gör mig till en ännu mer lycklig vinnare.


Så det får väl bli min vision och plan för 2013, att fånga dagen, leva i nuet och att ta ett steg i taget för att förverkliga de drömmar jag har. Jag ska ta vara på de möjligheter och tillfällen som dyker upp och gå den vägen som känns rätt för mig.
Med den planen känner jag mig redo för att sakta men säkert smyga mig in i år 2013 och framtiden.

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards