Alla inlägg den 4 november 2012

Av Rose-Marie - 4 november 2012 19:45

Jo jag vet att min rubrik låter hemsk men det är lite så jag sammanfattar denna helg. Egentligen så vacker men ändå så skrämmande och sorglig.
Alla hegons helg, vissa väljer att kalla det halloween. Jag protesterar likt en sur kärring som vill bevara det vackra och sorgliga för denna helg. Jag hävdar bestämt att halloween är 31 oktober och ingen annan dag. Egentligen spelar det ingen roll om barnen klär ut sig och knackar dörr på någon annan dag än just den 31:e men jag vill veta vad som gäller, jag vill slippa köpa hem godis från fredagen före 31 oktober till lördagen efter 31 oktober. Jag vill slippa fundera över vilken dag de kan tänkas komma. Jag tycker nämligen det är lite mysigt och jag vill göra det lite extra häftigt för de barn som kan tänkas komma men jag vill att alla är enade om NÄR detta ska ske. År efter år kör jag samma propaganda och blir less och tillslut principfast, en grinig kärring.
Själv hade jag en jätte trevlig spökkväll igår, den 3 november.
Jag bryr mig inte om huruvida det är halloween kalas, disco och fest andra dagar än den 31 oktober men det är dörrknackningen jag vill ha klarhet över.


Alla helgona helgen är vacker och mysig med alla ljus och alla vackra tankar och minnen vi skänker våra änglar. Jag var liksom många andra uppe på kyrkogården och gjorde det fint på min pappas grav. Tände ljus och skänkte honom några extra minuter. Men ändå känner jag att det blir tillgjort. Det blir mer äkta alla de gånger jag tänker på honom spontant.
Direkt efter jag varit där skyndade jag mig hem och klädde ut mig till svarta Madame och Roger var en död och återuppstådd hotellportier. Vi skulle på fest och fira halloween.
Från att med allvar och sorg pynta pappas grav vände jag till att humoristiskt driva med döden och dessutom gå på fest.
Kan ju tyckas vara dubbla budskap men samtidigt ser jag det som en lättnad att vi kan se lite lättsamt på det mörka och tunga. Att vi kan släppa sorgen emellanåt och tillåta oss leva.
Att den mest sorgsna helgen kan ljusas upp med ljus och maskerad.
Vi kan på något vis blanda ihop dessa 2 saker och göra något fint och roligt av det som att vi skapar en jätte fest för våra änglar och för en enda kväll kan låtsas att de återuppstår och är med oss eller är det vi som tar oss till dem med våra spöklika utstyrslar?!
Hur som helst så knackade döden på min dörr denna helg och det är nog enda gången som jag med ett leende hälsar den välkommen.


Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards