Direktlänk till inlägg 7 september 2012

Fräcka Fredag - den nakna sanningen om fredagsmyset

Av Rose-Marie - 7 september 2012 21:41

"Det är dags för fredagsmys
Från direktör till charmör
Snart är det fredagsmys
Från veckostress till glatt humör
Nu är det slut på veckan
Det är dags för fredagsmys"

Detta var en av verserna i låten som många av oss går och nynnar på varje Fredag på jobbet och jag undrar då, handen på hjärtat, hur många är egentligen sugna på det där fredagsmyset?

"Från veckostress till glatt humör"???? Jo jag gillar fredagar och jag vill ha Fredagsmys men varje gång undrar jag ändå stilla för mig själv: Varför?!

Hela dagen går jag och funderar på vad vi ska ha för gott denna Fredagen, något speciellt som vi inte brukar ha, jag vill slå till på stort och överraska denna fredagen. Ja så tänker jag varje fredag.

Vad händer då?

Jo jag är skit trött när jag kör hem från jobbet, vill bara hem och vila, absolut inte tänka på mat.

När jag hämtar André på fritids är det den första frågan han ställer:

-Vad ska vi ha till fredagsmys? Vi kan väl ha tacos?

Tacos...... jag är så trött på tacos.... André verkar aldrig tröttna och eftersom han bara är hemma varanan fredag så brukar han få sin vilja fram. Det är dessutom lättvindigt för mig för då slipper jag tänka.

När vi kommer hem så säger André till Roger att vi ska ha tacos ikväll varav Roger brukar titta lite menande och säga att det var ju ovanligt. Egentligen förstår jag hans tanke men pustar och säger:

-kom på något själv då.

Vilket resulterar i att det blir tacos.

Ja då var ju den biten avklarad och det är bara att ge sig iväg till affären och handla, vilket tydligen ALLA gör vid samma tid. Varför har folk inte planerat för?!

Aha, det finns fler som mig alltså, jag känner mig glad över det trots allt för jag trodde att alla andra var så där rediga precis som på reklamen, där de njuter av fredagsmys i lugn och ro.

ALLA verkar tydligen ha lika dålig fantasi som mig också för de står och knör tillsammans med mig vid tacohyllan.

När jag väl kommit ur affären så kommer jag hem och ja nästan alltid har jag glömt något, jag svär högt och tydligt och tittar på Roger: -NU får du gå och köpa det jag glömde säger jag surt, precis som om det vore hans fel.

Samtidigt ropar Andre och frågar när maten är klar..... han får det ständiga svaret: -sedan, snart.....

Jag undrar varför han svarar så när jag ber honom göra saker som att städa sitt rum tex

Nu först kan jag hoppa in i duschen och duscha snabbt för att sedan ställa mig i köket, hacka gurka, tomat, lök och ja allt som hör till tacos. Fräsa köttfärs och lägga allt i massa fina skålar för det är ju fredag.

Roger brukar erbjuda sig att hjälpa mig och det brukar oftast bli löken som jag överlåter åt honom.

När allt väl är klart så ska jag springa runt och tända massa värmeljus, ja iallafall om det är på hösten för det är mysigt. Ja iallafall när alla 30 är tända.

Nu är det snart dags för själva fredagsmyset, klockan har oftast redan hunnit bli 19:30 och jag är trött och hungrig, Andre och Roger är trötta och hungriga. Det enda som behövs göras nu är att plocka in alla grejer i vardagsrummet, det är ju fredag och fredagsmys passar bäst i vardagsrummet.

Vi sätter oss ned och..... fan... jag glömde drickan i köket.... älskling..... Roger pustar och hämtar snällt drickan.

Man vill ju titta på TV när man har fredagsmys i vardagsrummet så vi börjar sappa eller Roger börjar sappa, fram och tillbaka, tittar en stund, sappar vidare, tillbaka...... tills jag ber honom bestämma sig och när han gör det så är det självklart något skit som inte jag vill se. Jag får kontrollen och sappar genom alla kanaler för att sedan lämna tillbaka kontrollen till Roger samtidigt som jag surt talar om att det bara är skit på TV.n

Nu har vi ätit färdigt och självklart har man ätit så överdrivet mycket och fort att man är helt överfull och nästan spyfärdig. Jag tittar på vardagsrumsbordet och ser allt som ska plockas bort, packas in och ställas i diskmaskinen.

Pust...... jag som inte ens orkar resa mig, ingen av oss orkar. Det får stå en stund för plötsligt har man fastnat i det där dåliga på TV.n så det kan ju bli reklam först.

Men tillslut har vi iallafall lyckats få bort sakerna ur vardagrummet och tagit hand om det som ska in i kylen, disken får stå tills i morgon. Just då känns det som Lördag morgon är en mycket bättre tid att ta hand om den, annat tycker man på Lördagen sen.

När vi kommit tillbaka till den sköna soffan kommer vi båda på att vi är kaffesugna, vem orkar?

Det brukar bli lite olika vem som fixar kaffet och sen när kaffet är klart så får den som inte satte på det hämta det.

I detta läget sitter jag oftast lite halvt sovande i soffan och kaffet blir oftast odrucket och kallt för det dröjer inte länge tills jag har somnat helt. Sover sött tills, jag plötsligt skakas och puttas och hör Rogers röst: Sover du?!

Nä bara blundar lite brukar jag svara och sedan sova vidare tills jag återigen skakas och puttas och hör Rogers röst:

-Ska vi lägga oss?

Tillslut så har jag lyckats vakna, borsta tänderna och lägga mig i sängen och...... då är jag pigg, tittar upp i taket och undrar vad det blev av fredagsmyset?

Vi skulle ju ha så mysigt, jaja jag gör mig till lite extra nästa fredag, då ska det bli speciellt.

Idag, denna fredagen sover André hos sin kompis Eric och det blev Erics familj som fick äta tacos.

Själv gjorde jag mig faktiskt till lite extra och istället för vanliga tacos gjorde jag tacotårta vilket jag aldrig testat förrut och det var fantastiskt gott. Vi åt i köket och plockade bort direkt och nu sitter vi förvisso vid TV.n, Roger ser på nåt dåligt och jag sitter vid datorn, men jag är iallafall vaken, en stund till.

Vet inte vad jag fick den extra energin ifrån men man får passa på när den finns.

Det är ju Fredag och Fredagsmys.......

 


Vansinnigt god tacotårta

4 st hönökakor, bred mjukost på varje skiva. Jag tog ganska tjockt lager men en 300 grams räckte precis.
Tacoköttfärs, jag hade 0,7 kg och det var lagom om man nu vill ha 3 lager med köttfärs.
Ta en av hönökakorna och lägg på smörad plåt.
Lägg på köttfärs, lök, majs, paprika, tomatskivor (ja vad du vill ha) och klicka sedan på med creme fraiche.

(Ju mer desto smarrigare.)
Lägg över nästa hönökaka och gör likadant tills du har 3 lager med köttfärs emellan.
Den 4:e skivan ska endast ha mjukost där man trycker fast nachochips och sedan strör över riven ost. Mycket eller lite efter smak. (ungefär som med gratänger) Jag kunde nog tagit lite mer. :Ptongue

Sen in i ugnen 175 grader i ca 20 min. Min hönökaka i botten blev lite knaprig och jag hade den inne i ca 30 min så

20 borde bli bra.

Vad man har emellan är ju bara fantasi och smak som kan avgöra och man kan säkert röra ihop köttfärs och allt i en bunke och lägga hela röran emellan.
Smaklig måltid!

 


 
 
Johanna

Johanna

7 september 2012 23:19

Trevlig helg på dig/er vill jag börja med att skriva!
Och tack, så stort och varmt tack till DIG för att du delar med dig så generöst av värme, glädje, funderingar, kärlek och allt annat som hör livet till. Det härligt vackra, det lite tyngre, det man kanske inte vågar erkänna alltid och allt det där andra.
Du skriver på ett fantastiskt sätt och mycket kan man känna igen sig i!!

(min mamma har ätit tacos på fredagar i över 25 år, systrarna och jag är uppväxta med det, är tex julafton på fredag, ja, då blir det torsdag eller lördag! )

Jag tror inte man behöver ha så höga förväntningar, jag tror inte man behöver göra något extra (även om man gärna inbillar sig det!!) Man kan inte köpa eller planera mys, det kommer där man är, det gäller bara att vara där och förstå att det är mys, just då! ;)

http://mylife-mydreams.bloggplatsen.se

Rose-Marie

7 september 2012 23:43

Hej och tack för dina fina ord om bloggen :)
Jag måste säga detsamma, var inne och läste lite i din blogg och ja det får bli att fortsätta imorgon. :)

Jag tror precis som dig att ju mer man anstränger sig desto sämre blir det.
Ta semestern tex vissa planerar flera månader innan och allt ska vara perfekt och så kanske en simpel sak som vädret förstör allt.
Trots att vi vet sådant så är vi dåliga på att lära oss av det.

 
Micke

Micke

9 september 2012 00:32

Hej!

Tacos är perfekt fredagsmat. Min syster och hennes kille äter det varje fredag, då vet de i alla fall vad de ska äta en dag i veckan. Nåt som också är gott, är fyllda pitabröd, om du ger din mail så kan jag skicka receptet till dig.

http://mickemovie.bloggagratis.se

Rose-Marie

9 september 2012 15:44

roris.tell@tele2.se tar tacksamt emot alla tips :)

 
Linda

Linda

26 september 2012 15:52

de där såg gott ut:D e de macka emellan?:P

http://lindismalmis.bloggplatsen.se

Rose-Marie

26 september 2012 16:08

Det är hönökaka emellan ja, jätte gott!

 
Micke

Micke

13 november 2012 10:04

Hej!

Jag mailade ett recept till dig, på fyllda pitabröd. Har du provat att laga det? I så fall, vad tyckte du om det?

http://mickemovie.bloggagratis.se

Rose-Marie

13 november 2012 11:18

Hej ja jag har mottagit receptet och hade nästan glömt så tack för påminnelsen. Det får bli fredagsmys på fredag :) jag återkommer om vad jag tyckte men det lät iaf gott när jag läste receptet :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards