Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Bara början

Av Rose-Marie - 3 september 2012 22:25

Jag fattar inte att ett beroende sätter sig så hårt i en, det biter sig liksom fast i en och växer sig fast.

Och jag kan heller inte låta bli att förundras hur lättlurad man egentligen är som låter detta styra över en.

Ja det är min första dag utan cigaretter och hade jag kunnat stanna världen en stund, ja det krävs bara ca 3 minuter så hade jag tagit en cigarett nu med en gång. Hade jag fått alla andra runt om mig att somna och inte komma på mig så hade jag nog inte tvekat ett dugg.

Så jävla dum är man för vem lurar man om inte sig själv, ingen annan bryr sig ju om jag röker eller inte, ja inte så mycket att jag inte kan få bestämma själv iallafall.


Det var av denna anledningen som jag visste att jag måste berätta för alla jag kan tänkas möta, gärna dem jag inte känner också för då kan jag inte lura mig själv. Jag är nämligen för stolt för att ta en cigg om någon som vet ser mig och jag kan inte heller ljuga så bra att jag skulle kunna säga att jag inte rökt om någon frågde och jag faktiskt hade rökt. Jag skulle inte kunna vara stolt över mig själv då.

Jag är också en sådan tävlingsmänniska att jag ser det lite som en förlust om jag sagt till folk att jag ska sluta och inte klarar det, därför vill jag att alla ska veta.

Det är helt och hållet för att jag inte litar såpass på mig själv, jag skulle med andra ord kunna lura mig själv och "tjuvröka" om inga visste att jag försökte sluta.

Det bästa är om någon eller några slutar samtidigt för då har jag min utmaning, jag kan inte vara sämre än någon annan men jag är ändå ödmjuk om andra inte klarar det för jag vet hur svårt det är och jag vet hur misslyckad man känner sig när det inte blir som man tänkt.

Jag försöker medvetet vara kaxig nu för då blir det ett jobbigare fall om jag inte lyckas, detta innebär att jag faktiskt måste. Jag tror att omvändpsykologi funkar väldigt bra på mig, du får inte sluta röka, du kan nog inte ens.

Där kommer 3-års trotsen in igen, den är bra ibland trots allt   


På jobbet idag gick det faktiskt ganska bra men jag hade rätt mycket att göra så jag hann inte tänka så mycket på röksuget. Jag hade gjort morotstavar som jag la i ett cigarettetui och vid varje tillfälle som jag vanligtvis brukar ta en cigarett så tog jag en mortotstav istället. 1 gång tog jag min nödlösning vilket var en nikotin sugtablett och jag kan säga att jag fattar varför den hjälper, det smakade som om jag sög på en gammal fimp    och jag tror det tog max 3 minuter så hade jag spottat ut den, man skulle låta den smälta i munnen i 10 minuter men nä det gick inte.

Jag var heller inte röksugen efteråt så jag antar att den funkade till en viss del ändå.


När jag kom hem blev det värre, André tjatade om vad vi skulle äta, sen kom 2 katter och skrek efter mat och så hade jag lite post att läsa igenom och annat att göra. Det sista jag orkade tänka på var mat.

Jag ville så gärna ha en cigarett, det var det enda jag tänkte på just då och det gjorde mig tokig.

Ska jag inte kunna bestämma själv om jag ska vara rökare eller inte, ska verkligen de där cigaretterna och de som tjänar pengar på mitt beroende vinna över mig?!

Nej verkligen inte!!!!

Jag tog en timeout och gick in i sovrummet och började facebooka lite, rätt bra fakriskt att i det läget läsa vännernas uppmuntrande ord och hejarop, det får en mer motiverad och ger en mer jävlar anamma.

Det hjälper faktiskt!


När jag lugnat ned mig tyckte jag så synd om mig själv att jag gick fram och köpte mig en blomma som jag såg igår, jag köpte även ett kort till där jag skrev: JAG ÄR DUKTIG!

Det har BARA gått en dag och jag har redan belönat mig själv, det känns ju kanske inte så märkvärdigt att hålla sig borta från cigaretterna 1 dag men jag tyckte jag var värd den blomman och dessutom kostade den som ett paket cigaretter vilket jag numera hoppas att jag slipper köpa, aldrig någonsin igen.......

Men jag vågar inte ropa hej förrän jag kommit över bäcken, det som driver mig just nu är tanken att jag måste och att jag är så jäkla envis när folk vet att jag måste sluta.

Detta är bara början......................


Är det någon som känner att ni vill sluta röka eller snusa eller något annat så tycker jag det vore skit kul att följa varandra, peppa och stötta varandra. Det är bara att ta kontakt med mig så tar vi det över mail, telefon eller facebook, EN FÖR ALLA, ALLA FÖR EN! 


Jag rökte Level men nu "röker" jag Lev Väl   

 


Tyckte synd om mig själv idag och köpte en blomma till mig själv

 

 
 
Sofia

Sofia

4 september 2012 17:51

Ska hålla tummarna för att du fixar det :) Allt går om man bara vill :)

http://bian.bloggplatsen.se

Rose-Marie

4 september 2012 20:41

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards