Direktlänk till inlägg 2 september 2012

En skön Söndag med Attention

Av Rose-Marie - 2 september 2012 16:00

Att det regnade i morse när jag vaknade gjorde mig inte så mycket eftersom jag hade anmält mig till Attentions föräldrarträff som skulle innebära en förmiddag av njutning och avkoppling med andra föräldrar som har barn med Neuropsykiatriska funktionshinder.

Denna sköna Söndag skulle bjuda på en stunds avkoppling i sol- och strandrummet på anhörigcentralen i Uddevalla och vi skulle bli bjudna på Lunch och en föreläsning om att leva nära NPF.

Att det regnade ute gjorde bara att njutningen blev extra behövd och när jag tänker tillbaka på hur sommaren varit så kände jag att det där sol- och strand rummet lockade mig extra mycket.

Ett rum som ser ut som en sandstrand med havet som bakgrund och lampor som värmer upp rummet till 25 grader och som grädde på moset hör man havets vågor och måsarnas skri.

Att bara känna värmen, sanden under fötterna och höra ljudet fick en att bli totalt avslappnad och glömma bort höstrusket på utsidan.


 



Lugnet infann sig redan när jag steg in på anhörigcentralen där det var tända värmeljus lite överallt och det var bara att slå sig ned för att ta sig en kopp kaffe och mingla lite med de andra medlemmarna i föreningen.

Efter solstunden bjöds det på en lunch som fick smaklökarna att vattnas genom att bara titta på den.

Ett långbord uppdukat med lax, kyckling, potatissallad, grönsaker, frukter och jordgubbar, det var bara att plocka åt sig av läckerheterna och sedan sätta sig och äta. Vi behövde inte ens diska efter oss för just denna dag så skötte någon annan det, just den där någon annan som man så ofta önskar fanns hemma.


 


Efter denna undebara lunch bjöds vi på kaffe och under tiden fick vi en intressant föreläsning av Einar Härdin från Attention i Örnsköldsvik som berättade om hur det är att leva nära NPF.

Han berättade sin egen historia hur det var när hans barn var små och hur uppväxten varit.

Han pratade även om vikten av rätt stöd och hjälp och att man som förälder inte ska vara rädd för att söka hjälp och ta emot den hjälp som finns. Man är inte sämre förälder för att man ber om hjälp, snarare tvärtom.

Hade tex Krystian Kawalec som skrivit boken Cell C2 fått rätt hjälp då han var liten så hade hans liv kanske sett helt annorlunda ut.



Einar pratade också om hur svårt det kan vara för en person med tex ADHD att tolka information, saker som andra tycker är väldigt lätta att förstå kan vara nästan helt obegripligt för en med ADHD.

Att man ger information som är kort men tydlig är ett bra stöd för personer med NPF över huvudtaget vill jag påstå.

Om du läser skylten nedan så förstår du hur obegripligt det kan kännas för dessa personer och då är det kanske texter som du tycker är lättbegripliga. Det kan kännas så här:



Jag tackar Attention Uddevalla för en härlig skön Söndag och känner mig laddad för en ny arbetsvecka som väntar mig. Dessutom blir ju morgondagen min första dag utan cigaretter så jag kunde väl inte avsluta denna veckan bättre än så här. Resten av denna Söndag ska jag tillbringa med familjen och jag hoppas att jag smittar av mig lite av energin jag fick i det där sol- och strandrummet. Jag önskar jag hade ett sådant här hemma.

 
 
Nelson

Nelson

2 september 2012 16:45

Hello Rosetta! Your blog is really amazing. Congrats! I will continue to follow you, greetings of peace!

http://portugueseliterature.overblog.com

Rose-Marie

2 september 2012 17:44

Thanks, I hope you can read swedish beacuse I´m really bad in english :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards