Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

Old Trail Town - en dröm blir verklighet

Av Rose-Marie - 25 juni 2012 20:09

Nu i midsommarhelgen var jag med familjen uppe i Jämtland där vi har vårat fritidsställe i en liten by som heter Hällesjö. Det är där Roger bodde innan han flyttade ner hit.

När jag var där skrev jag ett inlägg om västernstaden Old Trail Town men pga dålig internetuppkoppling så blev det något fel med det inlägget så jag får testa att göra om och hoppas på att det fungerar nu.


Old Trail Town är en västernstad som min mamma och hennes sambo Hans-Erik driver i Hällesjö, mitt emellan Sundsvall och Östersund (ca 10 mil till båda)

Den är byggd på Rogers mark och Hans-Erik har i många år pratat om att förverkliga sin dröm om en egen västernstad.

Jag tänker låta honom själv få berätta historien bakom drömmen genom att kopiera in hans egen skrivna historia, den kan man även hitta på Hällesjös hemsida www.hallesjo.se under fliken Old Trail Town där man även kan hitta info om öppettider och evenemang under sommaren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hans-Eriks egna historia bakom drömmen om en västernstad



Drömmen om en Västernstad har funnits med sedan barndomen. Allt började med Bröderna Cartwright på TV i 7-åldern. Jag och mina barndomskamrater här i Hällesjö lekte sheriffer, banditer och byggde en liten stad av kojor.

Vi inspirerades av många västernserier på TV samt pocketböcker och serietidningar.


 "En händelse på ett västernavsnitt gav mig en idé som kanske inte sågs med blida ögon av min skolfröken.

Några äldre kamrater och jag hade blivit osams och jag såg på lördags-kvällens västern på TV hur en man som jagades av banditer spände  ett rep mellan träden på var sida av vägen och när de kom ridande ramlade hästarna och männen. Jag spände ett rep mellan stolpar på var sida av vägen och det fungerade ju lika bra, när mina för tillfället ovänner kom cyklande. Dagen efter vågade jag först inte gå till skolan och när jag till slut kom dit stod fröken och barnen ute och väntade. Inget blev sagt om detta på hela veckan men vi gick även halva lördagar i skolan på den tiden. När jag kom hem på lördagen var mamma skitförbannad, hon hade fått brev från min skolfröken där det stod att jag inte fick se på västernfilmer i TV därför att det gav mig så många dåliga idéer. Jag skulle inte heller leka cowboylekar med de andra barnen."


Ja, allt rättade till sig till slut, förutom att vilda västern-inspirationen aldrig gick över.



Nu tillbaka till Old Trail Town. Det hela startade med själva idén när Roger alias Mr Simson köpte sin gård och den tillhörande marken i slutet av 90-talet. Vi var några stycken som gick runt och tittade och idéerna runt den fina platsen började ta form. Men det skulle ta många år innan starten blev av. Jag började höra mig för runtomkring här om baracker på hjul och medar. Vissa fick jag köpa och andra blev skänkta bara jag hämtade dem. Det var mycket arbete med att bygga om en del uthus så att de stod på medar så att de kunde transporteras hit och bli fixade i ordning för att få den rätta stilen.


Namnet Old Trail Town kommer från en bok som, jag lånade av en vän som även han hjälper till med detaljer i staden. Mycket av grundtankarna bakom allt är ju också att kunna skapa en plats där alla, barn och vuxna ska trivas och tycka det är trevligt.


I arbetet med att bygga upp staden har många hjälp till och många har även skänkt saker. Utan er har drömmen om en västernstad som blev en verklighet aldrig varit omöjligt. Ett stort och varmt tack, ingen nämnd och ingen glömd.


Hans-Erik Pierre alias Morgan Cane, sheriff i Old Trail Town.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Någon gång under 2009 började Hans-Erik dra dit massa gamla bodar och annat "bröte" som jag kallade det då, ja jag undrade faktiskt vad det skulle bli av det hela, om det bara skulle bli liggandes där, det erkänner jag.

Men jag blev glatt överraskad då jag kom upp till Hällesjö våren 2010 och såg att här är en västernstad påväg att byggas upp. Tro på fan, gubben är envis och inget stoppar honom när han väl bestämt sig.

Den sommaren hade Old Trail Town invigning och jag tänkte att om det kommer 50 pers så är det ju bra i en liten ort som Hällesjö men att det skulle komma ca 500 pers kunde inte ens Hans-Erik själv drömma om, Hällesjö var fullt med bilar och Old Trail Town var fullt i besökare.

Man trodde att detta var av nyfikenhet och nyhetens behag men nu är det 3:e sommaren de driver västernstaden och på alla evenemang det varit så har det kommit uppåt 300 pers.

Även på vanliga dagar kommer det besökare, mamma har café, loppis och westernshop där under Juni-Aug och detta uppskattas av både barn och vuxna.

Jag tror inte de hade räknat med detta då de startade Old Trail Town och Hans-Erik byggde inte upp sin dröm för att tjäna pengar eller för att han trodde att det skulle bli succé, han byggde upp den för sin egen skull och för att det kanske kunde vara kul för oss Västern intresserade. Att det intresserade fler människor än så, ja det är bara en bonus och visar att han verkligen lyckats med sin dröm.


Jag beundrar verkligen människor som tar tag i sina drömmar oavsett om de är stora eller små, att man verkligen brinner så mycket för något att man inte låter något stoppa en.

Det är så lätt att krossa någons drömmar genom att säga:

"Men det där har du nog inte tänkt igenom, det kommer aldrig lyckas, lägg ner det. Sluta drömma och lev i verkligheten".

Ta ett exempel som Idol, javisst de kanske har rätt när de säger att en person inte kan sjunga eller kommer bli något men att personen ifråga slutar sjunga pga deras ord är ju fel, sjunga kan de göra ändå oavsett om folk gillar det eller inte. Ingen ska ju få en att sluta göra det man tycker om, sen kanske man inte gör succé men so what?!

Man har iallafall ett intresse.


Jag tror verkligen inte Hans-Erik hade lagt ner sin dröm för att andra tyckte den var dålig eller för att andra inte skulle tro på den. Han ville ju förverkliga den för sin egen skull och det lyckades han med, oavsett om det hade kommit besökare eller inte så har han ju byggt upp sin stad. De drömmar han haft som barn har han satt i verklighet och hur många av oss har inte drömmar kvar från barndomen?

Hur många av oss vågar satsa på den drömmen, hur många av oss vågar förverkliga våra drömmar?

Vad har vi att förlora egentligen?

En blomma växer inte utan att man först planterar ett frö och sedan vattnar den regelbundet för att hålla den vid liv.

Man kan inte vinna något om man aldrig spelar eller hur?

Likså blir en dröm aldrig verklig genom att man behåller den i huvudet!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OLD TRAIL TOWN-

en lekplats för både stora och små- en stad som alltid växer

 

 
 
Malin

Malin

28 juni 2012 14:19

Old trail town - jag kan verkligen förstå drömmen som nu blir till verklighet! Absolut! Jag önskar er all lycka till som bara finns!!! :)

Och Rose-Marie, dina texter och dina blogginlägg är ju så bra, emellanåt så hjärtskärande, och jag följer dessa så gott som jag bara någonsin hinner, men det vet du redan.

Om ni skulle ha vägarna nedåt, säg typ 13 mil söder om H.C ;-) så bara hör av er!!! :)

Kram, Malin.

http://cejasmatte.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards