Direktlänk till inlägg 15 juni 2012

Vänner för evigt

Av Rose-Marie - 15 juni 2012 22:12

Citat ur Disneyfilmen Micke och Molle:

"Du är min bästis Micke!"

"Du är min med Molle.

Och vi kommer alltid vara vänner för evigt?"

"Ja, för evigt!


Vänner för evigt, tänkte jag på idag då jag såg traktorerna utanför kyrkan, det var ju skolavslutning idag och här är det som på många andra ställen en tradition att man åker traktor runt i samhället när man slutar 9:an.

Jag mindes tillbaka då jag själv slutade 9:an och jag skulle efter sommaren börja Judogymnasiet i Frövi, utanför Örebro. Det innebar att jag skulle flytta 30 mil och skulle därför behöva ta farväl av mina vänner den sommaren.

Det finns självklart mer än en vän som betytt väldigt mycket för mig i min ungdom men just detta inlägg kommer handla om en av dem. En vän som funnits i mitt liv sedan jag var 14 år och som trots att vi bott på olika ställen den största delen av våra vuxna liv ändå finns kvar i mitt liv, Min kära vän Pia.

Den dagen jag slutade 9:an så stod vi strax utanför matsalen vid skolan och skulle ta farväl, jag skulle nämligen åka till Stockholm över sommarlovet så vi skulle inte ses innan jag flyttade till Frövi.

Vi kramades och grät och jag gav henne en ring som jag hade på mig och i den stunden lovade vi varandra evig vänskap. Det låter jätte barnsligt men det är faktiskt ett väldigt fint minne för mig.


Jag och Pia har gjort så mycket ihop att det skulle krävas en bok för att kunna skriva ner allt men det där med vänner för evigt verkar hålla i sig.  Jag har under våra år som vänner berättat mycket i förtroende för Pia och vad jag vet så har allting stannat hos henne.

Pia fanns där med öppna armar när jag kom hem från Judogymnasiet och hon fanns där på min student, jag var med på hennes året efter min. Vi var på Hultsfredsfestivalen ihop och fick magknip ihop eftersom vi båda vägrade att gå på toaletten under våra dagar i Hultsfred. (Vi hade hört talas om bajsmannen som välte bajamajor)

Pia fanns även där då jag separerade med Isac och hon åkte t.o.m hela vägen från Färgelanda till Stockholm för att stötta mig den sista tiden innan jag flyttade hem. När jag flyttade hem till Färgelanda igen så fanns hon där då jag kände mig ensam och ledsen, hon bodde nästan hos mig den tiden.

Hon var med när jag träffade Andrés pappa och när André var bebis.

Sedan flyttade hon till Kalmar och det tog ett par år innan vi sågs igen men när vi väl gjorde det så var det precis som förr. Vi hade lika mycket att prata om och vi hade lika kul som förr, inget hade förändrats i vår vänskap.

När pappa dog så ringde Pia och sa: -Du vet att jag finns! Och ja jag tror faktiskt att hon skulle komma till mig om jag så ringde mitt i natten, hon skulle lösa det på något vis för det är sådan hon är.

Jag tror faktiskt jag skulle kunna ringa henne även om jag hade behövt henne idag, hon hade gjort allt hon hade kunnat för att finnas för mig.

Hon bor i Norrköping nu så vi träffas inte så ofta som jag hade önskat och ja man är dålig på att ta sig tiden att hälsa på även om man säger att nu måste vi. Men trots det så vet jag att hon finns och jag vet att när vi väl ses så kommer det vara som förr. Vissa vänner är det ju så med, man behöver inte träffas så ofta, man är vänner ändå på något vis. När man väl ses så känns det helt naturligt och inte alls som om man varit ifrån varandra i flera år.

Man är vänner för evigt helt enkelt!


Om Pia läser detta så kommer hon få en liten rynka mellan ögonen och snyfta och skulle jag sitta bredvid henne så hade hon kramat mig och sagt något i stil med: "åh gumman vad fiiiiint, jag älskar dig"

Hon är nämligen lika känslig som mig, vi har suttit och gråtit till många filmer, ja t.o.m lilla grisen Babe.


Vänner för evigt Pia!




 
 
M

M

20 juni 2012 09:51

Vad fint! och visst är det viktigt med vänner för livet. Jag har haft turen att hitta mina ungdomsvänner igen. Livet kom i mellan, vi bosatte oss på olika ställen över hela Sverige och vi tappade kontakten, men för 3 år sen ordnade vi en träff.. och det var om vi aldrig varit ifrån varann. Nu ser vi till att träffas minst 3 gånger om året och det är underbart! Ha en bra dag!

http://fyrtioungs.blogg.se

Rose-Marie

20 juni 2012 23:06

Härligt! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards