Alla inlägg den 1 maj 2012

Av Rose-Marie - 1 maj 2012 14:13

När jag skrev mitt inlägg: Hon är hon och Han är han http://rosetta.bloggplatsen.se/2012/04/24/7801361-hon-ar-hon-och-han-ar-han-det-ar-sa-det-ar/ så skrev en vän på facebook till mig att många får sina åsikter och tankar beroende på deras uppväxt och uppfostran. Jag tyckte det lät hemskt att man inte ska växa upp med sina egna åsikter utan att de liksom går i arv generation efter generation.

Men efter denna helg med Valborg och 1 maj så insåg jag ändå att man får sina minnen och traditioner efter sin barndom. Jag vill att min son ska få lika fina minnen som mig och att han ska få uppleva samma saker som jag upplevde i min barndom. Ta en sådan sak som julen, hur många säger inte "ingen jul utan ......" och så rabblar man upp saker som måste stå på julbordet, i vilken ordning man ska fira julafton och hurvida man ska se Kalle Anka eller inte. Vi är många som gör på olika sätt men för var och en av oss så är det så det ska vara.

Jag kan inte påstå att jag tycker Kalle Anka är speciellt kul efter 35 år med samma sak men det ska vara så helt enkelt, så har det alltid varit. Skulle de plötsligt ta bort Kalle Anka så skulle jag nog gå i taket.

Min jul firas precis som den alltid har gjort under min uppväxt, det är så jag minns den och det är de minnena som gör mig lycklig på julen.




Valborg ska firas i Stigen så som jag gjorde som barn med mamma och pappa.

I tonåren var man där för att festa och nu i vuxen ålder var jag där bara för att.

André tyckte det var roligt att springa runt och träffa de andra barnen från skolan men själv väntade jag mest på att de skulle tända elden och skjuta raketer för det är det som är stämningsfullt för mig.

Skulle de sluta med valborg i Stigen så skulle jag även då reagera negativt på detta.


1 Maj då? Vad betyder det för en som mig? Som inte är speciellt politiskt intresserad.

Detta hade heller inte varit någon stor grej för mig om det inte vore för att mamma jobbade aktivit inom kommunal då jag var liten. Det var inte så att hon tvingade med mig utan jag följde med självmant.

Tåget startade strax bortanför vårat hus och gick genom samhället bort till Allhem. Väl framme vid Allhem höll de tal och nere i källaren bjöds vi barn på saft, bullar och filmvisning. Som tonåring brydde jag mig inte speciellt mycket om detta tåget och jag vet inte ens om jag hade märkt om det inte var något tåg.

Idag ställer jag mig alltid borta vid vägen mest för stämningens skull, för att se drillflickorna och höra den pampiga musiken. Jag kan varje gång se mig själv då jag var liten och förväntansfullt stod på samma plats vid vägkanten och väntade på att de skulle börja spela. Jag får varje gång samma känsla i kroppen som innehåller glädje och vårkänslor. Något mer än så är det inte för mig även om jag tycker det är oerhört viktigt med yttrandefrihet och våra rättigheter till att säga vår mening, att kunna påverka.

Men själva tåget ska vara där bara för att, bara för traditionen.


Även om vi påverkas av våran uppfostran, våran barndom och våra minnen så hoppas jag att man ändå skapar sina egna traditioner och har sina egna åsikter. Att man på någotvis varvar in sina gamla minnen och traditioner med nya.

Det viktiga för mig är ändå att min son liksom jag ska kunna sitta och tänka tillbaka på fina minnen då han blir äldre, att han ska få tillfällen som han blir extra lycklig av då han tänker tillbaka på dem.

Jag har mina traditioner och saker som jag gör utan att jag egentligen vet varför men de skapar härliga känslor inom mig, det återskapar svunnen tid, det tar mig tillbaka till barndomen för ett litet litet ögonblick.


Lite bilder som väcker mina minnen


Valborg i Stigen

   

 

1 Maj tåget vid vägen där jag brukar stå och vänta

  

   

Min student

  

 

9:ans skolavslutning

  

 

Alla skolavslutningar i kyrkan

  


Midsommar i Ödeborg

  


Sommarloven på sommarstugan i Norge (Hvaler öarna)

  

 

Färgelanda dagarna

  


Just denna julen minns jag inte, jag var nog rädd för tomten.

Men den firades som många andra jular i Norge hos mormor och morfar

  


Visst har väl även du massor av minnen från din barndom och din uppväxt som betyder massor för dig och som gör dig extra glad, minnen som du föralltid vill bevara? Minnen som ger dig de där extra härliga känslorna då du bara drömmer dig bort för en liten liten stund, då du stannar upp, tänker tillbaka och ler.

 

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards