Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Dessa @#¤%&/ försäljare!!!

Av Rose-Marie - 2 april 2012 19:43

Jag kan många gånger tycka att mitt jobb är pest och pina men hellre det än att vara telefonförsäljare, förlåt mig alla ni som jobbar med detta förnedrande yrke men jag bara hatar när telefonen ringer sjuttioelva gånger om dagen och inte nog med det, jag blir överöst med mail också. Ja t.o.m på stan blir man terroriserad av försäljare.

Vill jag handla något så går jag in i en affär och gör detta!

Ja jag vet att det finns något som heter NIX och detta fungerade jätte bra tills den dagen jag råkade vara med i en tävling och tydligen godkände att ALLA fick ringa och även maila mig. Jag förbannar mig själv för detta och jag kommer aldrig, aldrig göra om det. Men nu är det ju försent.

Det ringer dagligen på både hemtelefon och mobilen och de ringer vilken tid som helst, när som helst.

Jag slutade ett tag med att svara i telefon när jag inte kände igen numret vilket gjorde att folk som inte var försäljare inte kunde få tag i mig och tyvärr slutar inte försäljarna att ringa förrän man svarar.

Vissa är visserligen kortfattade och godtar ett nej men jag måste säga att detta är väldigt ovanligt.

Men numera har jag börjat se det som en hobby att försöka bli av med en försäljare så snabbt som möjligt och gärna på ett så roligt sätt som möjligt. Jag kan tex få en grym hostattack mitt i deras presentation eller börja spola i toaletten.

Kommer de fram på stan så tar jag stora omvägar och om de ändå lyckas komma fram till mig så tittar jag ilsket på dem och säger -NEEEJ! innan de ens sagt vad de vill.

När vi var på High Chaparrall så stod det några som sålde mobilabonnemang och de hann inte ens säga något innan jag hysteriskt sa: Är ni här också, de hade inte mobiler i vilda Västern!!!

Ja jag kör hårt mot hårt och har bestämt mig för att jag ska komma på de 10 bästa sätten att bli av med en försäljare, det ska bli mitt mål här i livet.


En gång ringde det en försäljare och skulle sälja rädda trosor, han var utländsk och jag förstod ju att det var röda trosor han skulle sälja och svarade trevligt:

-Nej tack, jag vill inte ha några röda trosor.

Försäljaren fortsatte och sa: Jag säljer RÄDDA TROSOR, du vet, med tagg på.

- Ajaj sa jag det vill jag verkligen inte ha, underkläder med tagg urs.

- NEJ NEJ INTE UNDER KLÄDERNA, DU HA DOM I VASEN rättade försäljaren mig

Aha han sålde röda rosor!!!


På stan en gång så kom det fram en kvinna och ville att jag skulle skänka pengar till mediciner i något land och jag började rota i plånboken efter mynt varav hon sa: - Vi tar inte emot mindre än 100 kr

Jag tittade nog ganska förvånat på henne och svarade att jaha men då får det vara för jag har inte det i plånboken. Jag tänkte att nu kom jag undan utan att verka snål men ack så lätt var det inte för hon plockade fram en kortautomat och log emot mig när hon sa: -Vi tar kort!

Jag började skruva på mig och svarade att jag har nog inte 100 kr på kontot just nu, jag får lön den 27:e.

Jag fick återigen se hennes smile då hon svarade att man kunde skriva i ett datum så drogs pengarna automatiskt den 27:e. Nu var min trevliga stund över och jag fräste att tar hon inte emot det jag vill skänka så får det vara, jag har annat att lägga pengarna på. Detta var strax före jul 1999 och André låg i barnvagnen som jag lite irriterat körde fram och tillbaka. Hon liksom gungade med och tittade ner i vagnen och sa spydigt:

- Köp du julklappar till ditt stackars barn i stället och hoppas du gör det med gott samvete.

Jag bara gick där ifrån, detta gör mig så förbannad, ska vi ha dåligt samvete för att vi har det bra?!


Jag har 1000 exempel på försäljarfasoner men kan ju inte dra allt här men jag måste ändå hylla en försäljare som ringde mig för några dagar sedan och när jag irriterat svarade:

- Åh vad jag är trött på er förbaskade telefonförsäljare!!!

Så svarade han lugnt: - Jag säljer inte telefoner

Jag kunde inte låta bli att skratta och han var faktiskt riktigt trevlig och förstod min vrede och vi började prata om detta med försäljare, min synpunkt och hans synpunkt och vi avslutade faktiskt samtalet utan att han fått tala om vad det var han sålde. Jag funderade lite efteråt på hur han kände efter det, om han insåg att han aldrig kom till sitt ärende eller om han själv valde att inte fråga mig eftersom han förmodligen redan visste svaret.


Det har även blivit populärt att ringa och vilja prata om det förbaskade orangea kuvertet och dessa människor ger sig verkligen inte, jag har t.o.m sagt att jag har en kontaktperson som kommer hem en gång om året för att gå igenom detta med mig. Jag har full koll säger jag. Men de fortsätter babbla och jag har aldrig orkat lyssna såpass att jag egentligen vet vad de vill. Men nu tackar jag för det nya förslaget om att jobba tills man är 75 år för de senaste gångerna har de tystnat då jag svarat:

-Jag bryr mig inte för jag ska jobba tills jag dör!


Ja faktiskt har jag börjat se detta med försäljare som en kul grej i vardagen och jag sitter ständigt och funderar på vad jag ska svara nästa gång de ringer, jag blir modigare och modigare för varje gång   



  


 




 
 
Erika

Erika

2 april 2012 23:41

Tummen upp för att du säger vad du tycker. inte många som gör det idag. plus håller med om telefonförsäljare.. !!

http://vogue.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

3 april 2012 13:19

Åhh, ja finns det något värre/mer irriterande än just telefonförsäljare - försäljare överhuvudtaget!??

Undrar förresten var alla dessa människor finns IRL, för jag har aldrig känt någon "riktig" människa (privat menar jag) som jobbat som just tel-/försäljare. Mystiskt... Vågar ingen erkänna att de jobbar som just tel.försäljare kanske?! ;)

Själv har jag satt i system att när man möts av säljare från de olika tele-företagen som står i butikernas entréer och vill sälja abonnemang, så - oavsett företag - så säger jag att just deras företag/täckning är världens S*IT och att jag aldrig skulle skaffa det för jag har redan provat.

Javisst, det är elakt, jag vet - men lite småroligt också. Brukar slippa tel.försäljare för det mesta nuförtiden, NIX har funkat för min del tack och lov!!! :)

Läser din blogg regelbundet och med stort intresse, fortsätt skriva lika bra som du gör! Kramar, Malin

http://cejasmatte.bloggplatsen.se

Rose-Marie

3 april 2012 14:30

Tack! Jag känner ett par som jobbar med detta och de vet mycket väl att de inte är uppskattade. Otacksamt jobb som de tyvärr tvingats ta pga arbetslöshet :/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards