Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Husläkare??? är det att jag är min egen läkare????

Av Rose-Marie - 1 april 2012 22:20

Eftersom jag i Fredags fick provsvar från utredningen som vi påbörjat för att ta reda på varför det inte blir barn så har jag nu suttit och intensivläst allt om hormonet prolaktin som jag kan ha överproduktion av.

Jag ska ta nya prover nu i veckan och se vad dessa visar.

Men när jag läste om detta så blev jag först lite chockad eftersom allt jag hittade handlade om en godartad tumör i hypofysen som iofs är ganska ofarligt men ändå inte bra såklart.

När jag sedan fortsätte läsa så fick jag veta att det även kan bero på stress och för låg ämnesomsättning alternativt att för låg ämnesomsättning kan bero på för hög prolaktinhalt.

Jag har i nästan 2 år ätit levaxin för att jag har just för låg ämnesomsättning. (Ämnesomsättningen har med ett hormon i sköldkörteln att göra) Både för låg ämnesomsättning och för hög prolaktinhalt minskar chansen att bli gravid och det gjorde mig hemskt irriterad att läsa detta. Min läkare på vårdcentralen vet att vi försökt få barn och vet att jag inte blivit gravid men ändå har han inte sagt något om detta. De har heller inte tagit prover på prolaktinhalten tidigare. Det hade kanske besparat oss massa tid om man kollat upp detta redan när utredningen om min för låga ämnesomsättning pågick. Nej här får man levaxin att äta resten av livet och sedan får man inte veta något mer, man kollar heller inte upp om det kan finnas någon orsak till den för låga ämnesomsättningen.

Jag försöker verkligen att inte gnälla för mycket på vården men genom mina dåliga erfarenheter från Andrés uppväxt och nu med mig själv så börjar jag bli mer och mer negativ. Jag har säkert haft otur just i dessa fallen för jag har bra erfarenheter också men varför ska man behöva ta reda på så mycket själv?

Jag läste följande text på sjukvårdsrådgivningens sida och la enkelt ihop 1+1


Hormoner från sköldkörteln aktiverar cellerna



"Sköldkörteln är kroppens största hormonbildande körtel. Den ligger på framsidan av luftstrupen alldeles under struphuvudet, och når delvis runt strupen. Den är uppbyggd av två halvor, som var och en innehåller en mängd små blåsor. Blåsornas väggar består av celler som bildar hormoner. De nybildade hormonerna kan lagras i blåsorna innan de utsöndras i blodet.

Sköldkörteln bildar viktiga hormoner som styr kroppens ämnesomsättning och aktiviteten i cellerna. Hormon från hypofysen stimulerar sköldkörteln att öka produktionen av sköldkörtelhormoner. När tillräckligt mycket hormoner från sköldkörteln bildats hämmar de hypofysen. Då bildar hypofysen mindre mängd av hormon som stimulerar sköldkörteln. Det är ett exempel på så kallad återkoppling. I sköldkörteln bildas även hormonet kalcitonin, som påverkar omsättningen av kalcium i kroppen."


Med andra ord:


För att hormonerna i sköldkörteln ska vara korrekt måste hormonerna (Prolaktin) i hypofysen vara korrekt

Varför tar man då inte dessa prover samtidigt?!


Tydligen så upptäcks detta med hypofysen oftast när man som kvinna får problem med mensen, ägglossning och att man inte blir gravid. Det är då de oftast kollar upp Prolaktinhalten eftersom:

"Prolaktin är det hormon som behövs för att mammor skall kunna amma sina barn. Prolaktinnivåerna stiger därför normalt under hela graviditeten, samtidigt som östrogennivåerna stiger, och bröstkörtlarna utvecklas så att den nyblivna mamman kan producera mjölk. Varje gång barnet ammas insöndras prolaktin i moderns blod, vilket oftast ger mamman ett naturligt skydd mot att bli gravid igen. (Alltså finns risk för att man inte blir gravid när man har för hög halt av prolaktin)

Tillsammans med en rad andra hormoner bildas prolaktin i hypofysens framlob. Hypofysens hormonproduktion kontrolleras i sin tur av signaler från en region i hjärnan som kallas hypothalamus. Där bildas bland annat signalsubstansen dopamin som naturligt bromsar prolaktinproduktionen, så att vi inte får för mycket prolaktin i blodet. Men ibland blir det fel. Att hypofysen producerar för mycket prolaktin är faktiskt den vanligaste rubbningen i hypofysens funktion. Orsaken är en knuta i hypofysen. Som kallas för prolaktinom, det vill säga en godartad tumör som producerar prolaktin."


Jag ser det ändå som att det är bra om de upptäcker detta nu för då kan ju det vara en orsak till min låga ämnseomsättning eller tvärtom och detta rättas ju till med mediciner.

Synd bara att man ska behöva ta reda på allt själv :-(

Jag tror jag fattat det där med husläkare, det måste innebära att jag är min egen läkare och sitter hemma och söker på nätet. Det är väl där vi är snart i denna datoriserade värld, man är snart inte välkommen till en "riktig" läkare längre.



                       





 
 
Josephine

Josephine

4 april 2012 10:03

Hej! ville bara säga att jag förstår din frustration. Men också tack för den här infon. Jag äter också levaxin pga hypotyreos och märker dock ingen skillnad. Jag försöker få läkaren att höja dosen, men han är en envis jävel. Jag och min sambo har försökt få barn länge nu, och insåg att sjukdomen kunde vara en anledning till att det tar sån tid. Men dom säger att mina värden ligger bra (fast jag inte alls anser att det räcker med tanke på att jag har i princip alla symptom kvar fortfarande). Men ingen har pratat med oss om Prolaktinhalten ;/

http://j-phine.bloggplatsen.se

Rose-Marie

5 april 2012 21:40

Har även hört att man kan behöva höja dosen Levaxin för att öka chansen till barn men som sagt det är ju läkarna som bestämmer den dosen :/ man vågar ju inte laborera själv heller. Be dem kolla Prolaktinet om de inte redan gjort det, detta gjorde de automatiskt nu när vi påbörjade utredningen och min läkare som utreder tyckte även att dosen Levaxin bör kollas över. Värdena låg på godkänt men ändå tveksamt tyckte han.
Vi får följa varandra i kampen mot + tecknet ;-)

 
Josephine

Josephine

7 april 2012 17:04

Tog nya prover häromdagen, igår ringde min läkare och sa att värdena låg i botten igen? Och då låg dom tidigare på normal (även om det var det lägsta normala). Inte konstigt att jag inte kände mig bättre, men märkligt att dom ens var uppe på normalvärde!? Återbesök om två månader, då ska jag be dom kolla Prolaktinet också! Ja, absolut vi får följa varandras kamp ;)Jag är en sån där känslig person som dessutom tror på det övernaturliga (till viss gräns) och har haft kontakt med ett medium, enligt henne är jag redan gravid. Men det tror jag vad jag vill på ;)

http://j-phine.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

FIAN

22 oktober 2012 14:46

Jag känner igen mig lite i din situation. Jag hade först en läkare på barnmorskemottagningen som sa att allt var frid och fröjd. Jag skulle få vilka barn jag ville och allt såg fint ut. Fick efter 8 månader efter ppiller uppehåll ingen mens. Gick till en annan läkare då den första var på semester. Hon tog ultraljud nummer 2 där hon inte tyckte allt såg ok ut, tog även blodprov b la prolaktin. Det visade sig vara för högt, men alla andra prover sa hon var ok. Jag blev hänvisad till min husläkare som i sin tur hänvisade mig till magentröntgen efter att prolaktinnivån fortfarande var för hög. Då visade det sig att jag har en 5 mm godartad tumör i hypofysen. Jag har under denna resa varit riktigt förbannad på läkare nummer 1 på barnmorksemottagningen som du kanske förstår... efter 3 ifrågasättande emails får jag ett mail från Läkare 1 där han förklarar processen och tycker att det är tråkigt att jag riktat hård kritik.... då kommer det även fram att mitt köldkörtelprov ligger lägre än vad det ska och även östrogenprovet... VA F¤¤¤N säger jag bara! Jag höjde säkerligen prolaktinviån med några enheter pga ilska, stress och irritation. Läkare nummer 2 som har sagt att allt var bra med övriga resultat.... tydligen inte...förstår de inte att det är människor de har att göra med och att det är jätteviktigt att inte bara avfärda resultat som är lite sämre... alla symptom för samtliga är saker är något jag har gått och dragits med i 1 år nu...utan att förstå varför... ETT STORT TIPS TILL ALLA! varje gång ni tar prover be om att få alla resultaten och sen gå in själv och börja söka runt på vad de faktiskt innebär och vilka nivåer man ska ha!!!!! Samt googla om det finns samband mellan olika symptomer och diffar i värden som ni ser plus fråga runt. GE ER INTE!

Rose-Marie

22 oktober 2012 19:12

Hej och tack för din info. sådant kan hjälpa andra väldigt mycket för tyvärr måste man många gånger vara sin egen läkare och som du skriver söka själv. Synd för man vill ju kunna lita på vården :(
Hur går det för dig nu då? Blir det några barn? För jag antar att det var det som var tanken då du slutade med p-piller?
Jag hoppas iaf att du nu med facit i hand får den hjälp du behöver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rose-Marie - 13 januari 2019 21:09


Jag fick en kommentar till mitt tidigare blogginlägg, "jakten på pusselbitar" ,som handlade om att jag blev inspirerad och motivierad av tränarutbildningen jag då hade deltagit i.Jag vet dock inte om den som skrev kommentaren har förstått inlägget ri...

Av Rose-Marie - 6 november 2018 00:30


Jag älskar att bli inspirerad och att hitta motivationen att hela tiden försöka göra saker ännu bättre. Känslan när den där lågan tänds om och om igen även när den bara ligger och pyr så där lagom för att inte slockna..... Kanske känns det till och m...

Av Rose-Marie - 22 oktober 2018 21:40

I slutet på 80-talet och början av 90-talet så var vi ett härligt gäng ungdomar i Färgelanda Judoklubb och Tommy Widekärr som håller sig kvar än idag var vår coach.Han var alltid med oss och tog oss runt överallt i Sverige, vi åkte på tävlingar och l...

Av Rose-Marie - 23 september 2018 19:31


Min tanke när jag började med Judon igen (2016) var att bara träna för att det var skoj och att jag skulle träna när lusten föll på.Ja det säger ju sig själv att "när lusten faller på" inte är en bra plan. Det är väl rätt sällan som man egentligen ha...

Av Rose-Marie - 3 augusti 2018 22:20

Det har nog inte undgått många att en 20-årig kille med down syndrome blivit skjuten av poliser då han hade tagit med sitt leksaksgevär och gett sig iväg hemifrån i tidig otta. En kille som hade en vuxen kropp men ett barns sinne, en kille som förm...

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards