Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Rose-Marie - 17 januari 2012 21:25

Ni skrattar säkert och tänker att nähä min tjej skulle bli vansinnig om jag bad henne komma med ut och greja med bilen. Jag själv var inte speciellt intresserad och hade nog vägrat fram tills för några år sedan då jag gick isär med min sons pappa.
Han fixade ju allt så bra så varför ens bry sig om bilen?
Men sen när jag stod där själv och helt plötsligt behövde byta däck,kolla olja och jag hörde konstiga ljud från bilen så var jag ju så illa tvungen att försöka lösa det.
Att be andra om hjälp är inte riktigt min grej så jag kände lite smått panik.
Men så bad jag mitt X visa mig hur man bytte däck så det fixar jag själv numera även att jag har en sambo.
Jag började kolla på nätet vad som lät från min bil och listade ut att det var hjullagret och drivknuten.

Att fixa detta själv var ju inget jag gav mig på men jag fick hjälp och var med ute och hjälpte till så jag vet hur man gör fast kanske inte fixar det utan att någon står bredvid eller jag vågar inte göra det. Samma sak gjorde jag med bromsbelägg,bromsok och bromsskivor. 


Ett år hade jag problem med att min Volvo 850 turbo vägrade starta på vintern och sökte info på nätet och det visade sig att intercolern frös och gjorde att turbon inte fick luft,att göra rent den gjorde susen.
Jag började så smått tycka det var riktigt kul att iallafall veta vad delarna heter och vad de är till för och det är kul att skruva också. Men eftersom jag är väldigt beroende av min ordinarie bil vågar jag inte skruva så mycket med den utan att någon är med.


Jag har alltid varit intresserad av gamla saker och veteranbilar så jag och en tjejkompis köpte oss en SAAB 96 V4 -71 ihop och håller på att fixa iordning den. (Sakta men säkert)
Med den vågar jag skruva lite mer. Vi har med våra killar som stöd och det är riktigt kul att göra detta ihop.
De visar vart och hur vi ska skruva men vi får göra det själva,samma gäller när vi ska leta delar. De talar om vad delen heter om vi inte vet det själva och sen får vi söka på nätet.
Riktigt kul faktiskt!


Det är ju inte säkert att alla tjejer skulle tycka att detta är kul men jag vet att många vill men vågar inte.

Att byta däck,kolla olja och lära känna bilen är alltid bra att kunna.

Första gången jag skulle fylla på olja själv höll jag på att bli vansinnig för det tog sådan tid och hålet var så litet.

Jag frågade min dåvarande sambo om det verkligen skulle vara så krångligt?!

Men det visade sig att jag stått och fyllt på olja där man kollar oljan,där oljestickan sitter.   

Inte undra på att det tog tid!


Man måste bara bli lite peppad till att hänga med ut i garaget och ha någon som vill visa hur man gör. Jag försöker så mycket jag hinner att vara delaktig om min sambo grejar med min bil,det är så jag lär mig och det är ju trots allt MIN bil. En dag kanske jag står där ensam igen och måste sköta om den själv.


Nu finns det självklart massa tjejer där ute som redan kan massor om bilar,alla är inte som mig men jag hör av många tjejer som plötsligt blir ensamma och ser detta som ett stort problem,Vem ska hjälpa mig med bilen nu?!

Sen finns det ju många killar som är helt ointresserade också.


Själv var det mycket jag aldrig hade gjort innan jag separerade bla klippa gräset,hade aldrig ens startat en gräsklippare. Min tid då jag bodde ensam gav mig faktiskt mycket och trots att det var tufft på många sätt så stärkte det mig mycket också. Jag hade ju aldrig bott själv nästan.

Nu vet jag iallafall att jag är självständig och jag kan ganska mycket själv om jag måste.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards