Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Rose-Marie - 11 januari 2012 21:25


Jag funderade ett tag innan jag bestämde mig för vad min blogg skulle heta. Jag kunde ju valt något som: livet enligt Rosa men det känns som det skulle vara lite fantasilöst av någon anledning. Rosetta kanske inte känns så genomtänkt det heller men jag har faktiskt en tanke bakom det.

Då kommer vi in på ytterligare ett av mina intressen: Country och western. 

Jag har fått det i arv av min avlidne far och jag minns inte en enda sommar som jag inte var på high chaparral som barn.

Idag är jag och min sambo Roger med i Peacemakers westernshow,ett gäng goa människor som åker runt på olika western sammanhang och lever westernliv.    Ja vi klär oss och lever enligt 1800-talets vilda västern. 

Under en helg bor vi i gamla tält i vårat läger,lagar mat på elden och spelar upp westernshow.

Om detta härliga gänget kan man läsa mer om på www.peacemakers.se 

Här kommer då namnet Rosetta in,det är mitt "artistnamn". Jag spelar glädjeflicka och det var där jag tänkte tanken med bloggnamnet. För de flesta är i och för sig en glädjeflicka någon som tar andras män och kanske sprider sjukdomar och dessutom får betalt för det  men min tanke var att min blogg kanske kan sprida glädje.


 


Jag kan redan nu säga att om man är finkänslig bör man försöka bortse från detta när man läser min blogg, jag ploppar ur mig det första som kommer upp helt enkelt och det gör jag även i vardagen,that´s me helt enkelt.

Men det är skämtsamt och man bör inte ta det så allvarligt. Jag är halvnorsk blondin och det brukar jag ha som ursäkt för det mesta. Folk säger ju att norrmän är dumma och även att blondiner inte tänker så jag har tydligen 2 hjärnceller, en norsk och en svensk och de samarbetar inte alltid eller ganska sällan,fast det händer. 


För att återgå till westernliv så har jag även här hemma byggt en saloon,helt själv faktiskt. Jag har t.o.m använt mina 2 hjärnceller och min fantasi så jag gjorde om ett gammalt linneskåp till bardisk och lite annat smått och gott som jag lyckades komma på helt själv. Jag blev riktigt nöjd med resultatet och där praktiserar jag då ytterligare ett av mina intressen Party Party. 

(Jag är inte bara en halvnorsk blond glädjeflicka utan jag är lite Martin Timell och MacGyver också.)

I min saloon är det endast tillåtet att spela vinylskivor och jag har en salig blandning med country,hårdrock och rock n roll. Ja faktiskt även Anita och Televinkens trafikskola på singlar,den minns nog alla av er som tillhör kategorin äldre. Det innebär att om du minns detta är du automatiskt äldre.

Det ultimata är ju självklart om någon spelar lite på gitarren eller munspelet som finns i saloon,för det mesta brukar Roger sitta där och spela gitarr. Jag blåser lite i munspelet när alla inkl katten är ute. Det har jag också ärvt av min far. Han försökte lära mig spela blinka lilla stjärna men jag fick aldrig till det. När han avled på tok för tidigt i cancer så tog jag hans munspel och plötsligt fattade jag hur det funkade. Ännu en gång samarbetade mina 2 hjärnceller. Synd bara att han aldrig fick höra mig spela. Jag inbillar mig dock att han sitter någonstans och hör mig.

Och att han ser saloon som är lite byggd för att hedra honom. Jag bor dessutom i banrdomshemmet  så där jag byggt saloon hade han också en bar en gång i tiden.


Jag tycker att det är passande att avsluta detta med en dikt jag skrivit till min pappa:


Vilken av stjärnorna är du?


När mörkret faller och stjärnorna tindrar
Lyfter jag blicken mot himlen och undrar
Vart ska jag mig vända för att få se dig
Hur högt ska jag ropa så att du hör mig


Vilken av stjärnorna är du
Jag undrar ser du mig nu
Om du hör mig så svara jag ber dig
Jag vill så gärna ta ner dig till mig


Jag känner mig ensam jag känner mig borta
De stunder vi hade de blev för korta
Hur högt ska jag klättra hur långt ska jag vandra
Så att vi sist får möta varandra


Vilken av stjärnorna är du
Jag undrar ser du mig nu
Om du hör mig så svara jag ber dig
Jag vill så gärna ta ner dig till mig




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag skriver från hjärtat om allt mellan himmel och jord

Fråga mig

30 besvarade frågor

ÄMNEN

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Andras bloggar

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Januari 2012 >>>

Omröstning

Jag blev osäker på om jag valde rätt bloggforum när jag såg åldrarna här. Jag har iofs inget emot yngre läsare men är nyfiken på åldrarna här. Hur gammal är du?
 13 eller yngre
 Mellan 14-18
 19-22
 23-28
 29-35
 36-45
 46-50
 Äldre än 50

RSS


Skapa flashcards